Tyska fabryka Fiata na tydzień wstrzyma produkcję

    Od piątku, na kolejnych siedem dni roboczych, tyska fabryka Fiata wstrzyma produkcję samochodów. Pracownicy wykorzystają w tym czasie urlopy lub otrzymają tzw. postojowe. Powodem zawieszenia produkcji jest spadek zamówień na auta z rynku europejskiego.

    „Obserwujemy spadkową tendencję sprzedaży samochodów na naszych największych rynkach, m.in. we Włoszech i w Niemczech. To przekłada się na zmniejszenie liczby zamówień” – wyjaśnił w czwartek PAP rzecznik Fiat Auto Poland Bogusław Cieślar.

    Podkreślił, że sprawy świadczeń dla załogi w przypadku przerw w produkcji są uregulowane w zakładowym układzie zbiorowym pracy – pracownicy z reguły wykorzystują wówczas urlopy, a ci, którzy nie mogą tego zrobić, są na postojowym, otrzymując ok. 85 proc. wynagrodzenia.

    Przerwa w produkcji rozpocznie się w piątek i potrwa do 2 listopada. Dzień później produkcja zostanie wznowiona, dochodząc do optymalnej dla fabryki wysokości.

    Zdolności produkcyjne tyskiego zakładu pozwalają na wyprodukowanie 2,3 tys. samochodów dziennie. Siedmiodniowa przerwa oznacza, że produkcja może zmniejszyć się o ok. 16 tys. samochodów.

    Po trzech kwartałach tego roku z linii produkcyjnych tyskiej fabryki zjechało ponad 427,2 tys. samochodów, wobec 438,7 tys. w tym samym czasie zeszłego roku.

    Rok 2009, kiedy m.in. na Zachodzie Europy wprowadzono dopłaty do nowych aut, był rekordowy dla zakładu; wytworzono wówczas ponad 600 tys. samochodów. „Ubiegły rok był pod tym względem bardzo nietypowy i dlatego nie jest dobrym okresem do porównań. Optymalna produkcja tyskiej fabryki to ok. pół miliona samochodów rocznie” – uważa Cieślar.

    W 2008 r. zakład wyprodukował ok. 493 tys. aut. „To pokazuje, że osiągnięty po trzech kwartałach 2010 roku wynik ponad 427 tys. samochodów należy uznać za dobry” – ocenił rzecznik.

    Fabryka Fiata w Tychach jest drugim pod względem wielkości zakładem koncernu na świecie i największym w Europie. Powstają tu między innymi fiaty panda i 500, a także – na zlecenie koncernu Ford – nowy ford ka.

    Obecna przerwa w produkcji dotyczy także forda – jego produkcję ograniczono już we wrześniu, kiedy koncern wprowadzał zmiany w tym modelu.

    Cieślar zapewnił, że przerwa w produkcji nie wpływa na przygotowania do uruchomienia w Tychach produkcji nowej lancii ypsilon, które na przełomie sierpnia i września weszły w końcową fazę. Przygotowano próbne egzemplarze tego modelu, a seryjna produkcja ruszy wiosną 2011 r. Oprócz tego modelu nadal będzie produkowany fiat 500, panda (co najmniej do końca 2011 r.), abarth 500 i ford ka.

    Fiat Auto Poland zatrudnia ok. 6,5 tys. osób. Wraz z pracownikami spółek kooperujących, na terenie tyskiej fabryki pracuje ok. 13 tys. osób.