Silniki z Polski do Japonii

    Toyota chce jeszcze w tym roku rozpocząć eksport produkowanych w Polsce silników diesla do Japonii. Polskie fabryki mają też szanse na to, by zdobyć kontrakt na produkcję silników hybrydowych koncernu. Firma zapowiada, że nie podda się kryzysowej fali na rynku motoryzacyjnym. Przebojem przyszłego roku ma być nowa odsłona Aurisa.

    Choć ani w Wałbrzychu, ani w Jelczu-Laskowicach Toyota nie produkuje samochodów, to właśnie te zakłady mają szansę, by stać się sercem motoryzacyjnego giganta. Dziś powstają tam elementy samochodów oferowanych na rynku europejskim i w Afryce – w tym skrzynie biegów i silniki. Japoński koncern zapowiedział „optymalizację produkcji w skali globalnej”, a to może oznaczać lepsze czasy dla obu fabryk.

    – Posiadamy obecnie w Polsce dwie fabryki. W jednej z nich produkujemy silniki, w drugiej zaś silniki oraz skrzynie biegów. Chcemy zmaksymalizować wydajność produkcyjną tych zakładów. Do końca roku planujemy także rozpocząć eksport silników diesla z Polski do Japonii, by zwiększyć naszą aktywność – mówi Didier Leroy, prezes Toyota Motor Europe.

     

    Wciąż nie rozstrzygnięta jest również kwestia lokalizacji fabryki silników hybrydowych w Europie. Dziś do zakładów we Francji, Wielkiej Brytanii i Czechach docierają one w kontenerach z Japonii. Szefowie koncernu sugerują, że decyzja zostanie podjęta w przyszłym roku. Niewykluczone, że produkcja tych silników zostanie zlecona jednej z polskich fabryk.

    Toyota inwestuje w technologię hybrydową, bo okazała się ona elementem przyciągającym wielu klientów. Od trzech lat, z roku na rok, udziały koncernu na europejskim rynku rosną. Dziś to 4,1 proc.

    – Jak wszyscy odczuwamy problemy – wyjaśnia prezes europejskiej Toyoty. – Rynek jest taki sam dla wszystkich, ale wprowadzamy na ten rynek wiele nowych produktów. W naszej ofercie jest wiele pasji, design jest bardziej agresywny i atrakcyjny.

    Szefowie koncernu tłumaczą, że pomogła zmiana modelu biznesowego, m.in. wprowadzenie oferty lepiej dopasowanej do rynku europejskiego. Dowodem na to ma być nowa generacja Toyoty Auris, która już po nowym roku trafi do sprzedaży w trzech wersjach silnikowych: benzyna, diesel, hybryda.

    – Kiedy przyglądasz się nowemu Aurisowi widzisz przykład tego, jak będzie wyglądała nasza oferta na rynek europejski. Wraz z tym modelem spodziewamy się uzyskać wzrost udziału w rynku, nawet jeżeli rynek będzie się kurczył. Co to oznacza? W 2011 roku sprzedaliśmy więcej samochodów niż w 2010. A w 2012 sprzedamy więcej niż w 2011. Nawet jeżeli rynek w przyszłym roku będzie malał – my zwiększymy nasze udziały i wielkość produkcji – twierdzi prezes Didier Leroy.

    Koncern liczy już zyski, a te w dużym stopniu będzie można zrealizować na polskim rynku. Bo Toyota to w Polsce trzecia marka pod względem sprzedaży samochodów. Hitem okazała się u nas Toyota Yaris. Na jej najnowszą wersję z silnikiem hybrydowym niektórzy klienci czekali nawet pół roku.

    – Japoński koncern ma tutaj wielu stałych, lojalnych klientów i cieszy się bardzo dobrym wizerunkiem sprawdzonej marki produkującej auta na lata. Tak wysoką oceną marki Toyota może pochwalić się jedynie na kilku rynkach Starego Kontynentu, m.in. w Skandynawii. Efektem są wysokie udziały w rynku w tych państwach. To stawia Polskę w gronie „Top 5” rynków Toyoty w Europie – mówi Jacek Pawlak, prezes Toyota Motor Poland.

    Cena nowego Aurisa w Polsce rozpoczynać się będzie od 59 900 złotych. A w połowie 2013 roku w ofercie ma znaleźć się również wersja kombi tego samochodu.