Zarządzanie prognozowanym utrzymaniem ruchu (PUR)
-- środa, 01 wrzesień 2004
Szkolenie technologiczne oraz doskonalenie relacji interpersonalnych
Technologia stosowana w działaniach utrzymania ruchu wymaga zatrudnienia osób, które nie tylko posiadają wiedzę techniczną, lecz również umiejętność pracy w zespole.
Rozwijanie umiejętności pracy w zespole może obejmować szkolenie ogólne (ang. diversity training), szkolenie z budowania zespołu (ang. team building training) oraz rozwoju osobistego (ang. personal development training), takie jak umiejętności trenerskie (coaching), zarządzania czasem (ang. time management skills) itd. Takie szkolenia w firmie umożliwiają holistycznie spojrzeć pracownikom na doskonalenie pracy całego przedsiębiorstwa, nie zaś tylko swojego działu. Te szkolenia pomagają pracownikom połączyć ich funkcje z celami firmy. Podstawową sprawą jest kwestia utrzymania ruchu w przedsiębiorstwie. Konieczne jest dokonanie oceny podstawowych umiejętności personelu działu utrzymania ruchu, ponieważ – jak wykazano w opracowaniach – ponad 50% wszystkich awarii sprzętu spowodowanych jest brakiem podstawowych umiejętności konserwacji. Kiedy zostaną one już zapewnione, wówczas można określić i wdrożyć nowy, wyższy poziom zaawansowanych technologii (takich jak PUR).
Wraz ze wzrostem umiejętności utrzymania ruchu w przedsiębiorstwie, uwaga koncentruje się na dziale eksploatacyjnym. Niezwykle istotna jest również ocena umiejętności pracowników w zakresie podstaw konserwacji maszyn, przy których pracują. Chociaż to szkolenie nie jest tak szczegółowe, jak w przypadku personelu utrzymania ruchu, to jednak należy traktować je poważnie i zapewnić znajomość podstaw konserwacji oraz jej prawidłowego zastosowania w praktyce.
Zaangażowanie w działania
Działy operacyjne, produkcyjne oraz maszynowe przejmują wyposażenie w takim zakresie, w jakim będą one chętne do wspierania wysiłków działów utrzymania ruchu i technicznych. Zaangażowanie w poszczególnych przedsiębiorstwach jest różne, jednak zazwyczaj obejmuje ono:
- kontrolę urządzeń przed ich uruchomieniem;
- dostrzeganie konieczności przeprowadzenia konserwacji;
- rejestrację danych dotyczących awarii lub nieprawidłowego działania urządzeń;
- przeprowadzanie niektórych podstawowych czynności serwisowych (np. smarowania);
- okresową regulacja sprzętu;
- czynności konserwacyjne (wspierane przez dział utrzymania ruchu).