Zarządzanie prognozowanym utrzymaniem ruchu (PUR)
-- środa, 01 wrzesień 2004
Każdy z elementów procesu zapobiegawczego utrzymania ruchu ZUR jest istotnym składnikiem zintegrowanej strategii utrzymania ruchu (zob. wykres). Ze względu jednak na ograniczoną objętość niniejszego artykułu, nie możemy zająć się dogłębną analizą każdego z tych obszernych zagadnień, postaramy się jedynie omówić poszczególne etapy skutecznego wprowadzenia programu prognozowanego utrzymania ruchu.
Zapobiegawcze utrzymanie ruchu (ZUR)
Program procesu ZUR (ang. PM – Preventive Maintenance) stanowi kluczowe zagadnienie w każdej skutecznej strategii utrzymania ruchu. Redukuje on ilość doraźnych działań konserwacyjnych do poziomu, który zapewnia skuteczność pozostałych składników strategii utrzymania ruchu. Jednak większość przedsiębiorstw ma poważne problemy z programem ZUR. Badania dowodzą, że zaledwie 20% firm w Stanach Zjednoczonych uważa swój program ZUR za skuteczny.
Rys. Części składowe zintegrowanej strategii konserwacji, tworzą piramidę z zapobiegawczą konserwacją u podstaw.
Wyraźnie wskazuje to na fakt, że przedsiębiorstwa, jeśli mają osiągnąć jakikolwiek sukces w procesie zarządzania aktywami, muszą skupić się na podstawach utrzymania ruchu. Jak wynika z opracowań, 50% wszystkich awarii sprzętu w zakładach związanych jest z zaniedbaniem podstawowych zasad zapobiegawczego utrzymania ruchu, takich jak odpowiednie kontrole, regulacje czy smarowanie. Przeprowadzenie skutecznej konserwacji zapobiegawczej w przedsiębiorstwie zapewni mu 80% profilaktyki czynnej (PM – ang. Proactive Maintenance) i 20% (a nawet mniej) doraźnych działań konserwacyjnych (RM – ang. Reactive Maintenance). Kiedy przynajmniej taki stosunek zostanie osiągnięty, wówczas proces zarządzania aktywami stanie się bardziej wydajny.
Doraźne działania konserwacyjne, ze względu na swą nieefektywność, kosztują zwykle dwa do czterech razy więcej niż profilaktyka czynna. Ponieważ strategie zarządzania utrzymaniem ruchu ukierunkowane są na zwrot inwestycji ROI (ang. Return on Investment), czynnikiem krytycznym jest posiadanie podstaw skutecznego programu ZUR. Jeśli takie podstawy nie są właściwie rozwijane, wówczas wszelkie późniejsze działania nie zostaną zoptymalizowane i będą generować niepotrzebne koszty.
Narzędzia używane do PUR przeznaczone są do kontroli stanu urządzeń, nie zaś do badania uszkodzonego sprzętu. Ponieważ zarząd przedsiębiorstwa może nie chcieć inwestować w technologię, która ma na celu skorygowanie problemu związanego z zaniedbaniem podstaw, niezwykle istotną kwestią jest wprowadzenie skutecznego programu zapobiegawczego utrzymania ruchu.