Wózki podnośnikowe w transporcie poziomym
-- czwartek, 01 listopad 2007
Innym czynnikiem jest ilość ładunku, który trzeba przetransportować w jednostce czasu, np. w ciągu godziny. Ważna jest odległość punktów, w których miałyby pracować poszczególne wózki widłowe, oraz czy zachodzi prawdopodobieństwo okresowego spiętrzenia prac. Przy spiętrzeniach prac atrakcyjnym rozwiązaniem może być wynajęcie, zamiast kupowania, dodatkowego sprzętu. Są też inne czynniki, np. wysokość budynku produkcyjnego lub magazynowego, jakość posadzki w magazynie, możliwości przejazdów między drzwiami lub na zewnątrz i między poszczególnymi częściami magazynu. Ponadto obecność rampy lub jej brak, dostępność źródeł energii lub standardy narzucone przez dostawców lub klientów.
Warto wybierać maszyny o jak najbardziej uniwersalnym zastosowaniu, tzn. możliwości wykonywania pracy w jak najbardziej zróżnicowanym środowisku, np. w hali i na zewnątrz i równocześnie w trudnych warunkach terenowych. Dla przykładu model HYSTER H 2.5FT o udźwigu 2500 kg radzi sobie z każdym standardowym ładunkiem paletowym (a więc do ok. 1500 kg), ma napęd gazowy, jednocześnie może pracować w pomieszczeniach zamkniętych, a przekładnia umożliwia pracę przy różnych nachyleniach powierzchni w taki sposób, że wózek zostawiony na luzie nie stacza się po tej powierzchni.
Innym czynnikiem, który należy brać pod uwagę przy wyborze sprzętu do transportu, jest okres, na jaki udzielana jest gwarancja, a także lokalizacja serwisu naprawczego w razie awarii, a nie serwisanta zajmującego się tylko i wyłącznie konserwacją i przeglądami.
Może outsourcing?
Jak mówi Bartłomiej Dominiak z firmy PIK-UP specjalizującej się głównie w rozwiązywaniu problemów związanych z transportem wewnętrznym, jedną z usług na rynku wózków widłowych jest outsourcing. Jednak nie cieszy się ona na razie dużym powodzeniem. Ważne, by usługodawca dokładnie rozpoznał i przeanalizował potrzeby przedsiębiorstwa. Dopiero wtedy można przedstawić koncepcję optymalnego funkcjonowania transportu wewnętrznego. Bartłomiej Dominiak podkreśla, że nie powinien to być, jak się często zdarza, wynajem i serwis wózków, lecz realizacja wszystkich transportowych potrzeb przedsiębiorstwa przez operatorów usługodawcy i przy wykorzystaniu jego zaplecza logistycznego. Daje to obsługiwanemu przedsiębiorstwu komfort pozbycia się problemów związanych z utrzymaniem, zakupem, konserwacją sprzętu, dozorem technicznym oraz ochroną środowiska. W przypadku firmy PIK-UP taki proces reorganizacji transportu wewnętrznego odbywa się w sposób płynny i niepowodujący zakłóceń pracy, uwzględnia bowiem odkupienie wszystkich wózków oraz przejęcie pracowników obsługujących dotychczas te wózki.