Wózki podnośnikowe w transporcie poziomym
-- czwartek, 01 listopad 2007
Dla wygody i ochrony operatora stosuje się obecnie tłumienie drgań. Jak wykazały badania, drgania są powodem powstawania dolegliwości dolnej części pleców, a samo zawieszenie fotela nie jest w stanie zredukować tego problemu. Stąd stale udoskonalane jest zawieszenie silnika i systemy zawieszenia wózków.
Dobór wózka do zadań
Jak twierdzą specjaliści z branży, nie ma wózków uniwersalnych, które spełniłyby każde zadanie. Dlatego podstawową sprawą przy wyborze wózków widłowych jest określenie potrzeb i zadań im stawianych. Wszystkie wózki służą do transportowania ładunków, ale przepisy BHP ograniczają masę ładunku transportowanego przez jednego człowieka do 450 kg. W przypadku ładunków większych niż 450 kg konieczny jest zakup wózków z elektrycznym prowadzeniem. Nie każdy wózek służy do podnoszenia ładunków. Przy pobieraniu ładunków z regałów lub z samochodów dostawczych nie można korzystać z wózków paletowych, taczkowych i platformowych, lecz wyłącznie podnośnikowych.
W przypadku wózków widłowych warto zadać sobie kilka pytań, zaczynając od tego, jakiej wielkości (wymiary i ciężar) oraz jakiego rodzaju ładunki mają być transportowane. Dla przykładu wysokość masztu jest ważna ze względu na wysokość przejazdów, a liczba sekcji masztu ze względu na wysokość, na jaką ma podnosić ładunek. Warto się zastanowić, jakiej długości trasy przejazdowe są do pokonania każdego dnia. Chodzi tu zarówno o odległość w poziomie, jak i pionie przy składowaniu blokowym lub w regałach magazynowych. Z kolei godziny pracy wózka są ważne z uwagi na konieczność stosowania dodatkowych oświetleń. Przy napędzie elektrycznym ważny jest też czas pracy na zasilaniu akumulatorowym. Dla użytkownika ważny jest również rodzaj baterii (czy jest to bateria trakcyjna, czy zwykła bateria głębokiego rozładowania) oraz jej pojemność. Teren, po którym wózek ma się poruszać, ma wpływ na stosowanie odpowiedniego rodzaju ogumienia, a zadania, jakie ma wykonywać – na stosowany osprzęt, a co za tym idzie, liczbę sekcji rozdzielacza i dźwigni sterujących hydrauliką.