Wózki podnośnikowe w transporcie poziomym
-- czwartek, 01 listopad 2007
Rozwijają się też systemy komunikacji bezprzewodowej. Pozwalają one np. przywołać wózek w miejsce, gdzie jest potrzebny, czy automatycznie otwierać i zamykać drzwi na jego trasie.
Ergonomia
W nowych konstrukcjach poprawiono ergonomię sterowania. W większości nowych wózków sterowanie podnośnikiem odbywa się elektronicznie, a nie mechanicznie. Czasem jest to rozwiązane w formie manipulatora (dżojstika) zamontowanego w podłokietnikach siedzeń. Przy dłuższej pracy ma to duże znaczenie. Kabina wózka widłowego coraz bardziej upodabnia się do wnętrza samochodu osobowego i będzie tak w dalszym ciągu, ponieważ właśnie branża motoryzacyjna podnosi poprzeczkę pod względem wygody i funkcjonalności kabin pojazdów. Etapem rozwoju jest choćby wielofunkcyjna kierownica JetPilot, w której zintegrowano wszystkie istotne funkcje do obsługi wózka. JetPilotem obsługuje się podnoszenie i opuszczanie wideł, pochył masztu, przesuw boczny wideł, zmienia kierunek jazdy, włącza klakson i ewentualnie steruje dodatkowym osprzętem roboczym.
Pojawiły się udogodnienia, takie jak: pojedynczy pedał przyspieszenia, systemy stabilizacji blokujące oś w razie wykrycia niestabilności w czasie obrotu itp. Systemy elektroniczne nadzorują i zapobiegają nadmiernemu wychyleniu konstrukcji do przodu, poziomują widły przy wychyleniu do przodu. Obecnie na rynku jest coraz więcej wózków do różnego rodzaju zastosowań, czyli nie tylko klasyczne widłowe, ale np. takie, w których ładunek podnosi się wraz z operatorem, lub z zastosowaną obrotową kabiną itp. Ważną cechą użytkową jest dobra widoczność. Jej brak jest najczęstszą przyczyną wypadków z udziałem wózków widłowych. W wózku TCM ACROBA-J wprowadzono obrotowe siedzenie (45º w prawo, 30º w lewo), co daje poprawę widoczności o 50% przy jeździe w tył, wydłużenie czasu od 1,5 min do 10 min bezstresowej jazdy do tyłu (zmniejszenie od 30% do 60% zmęczenia operatora) oraz zmniejszenie od 28% do 59% napięcia mięśni szyi, ramion, pleców i bioder. W rozwiązaniach innych producentów jak np. Jungheinrich EFG D30 stosuje się system obrotu całej kabiny wraz oprzyrządowaniem nawet o 180º.