Wózki podnośnikowe w transporcie poziomym
-- czwartek, 01 listopad 2007
Wózki elektryczne. Wózki elektryczne są coraz częściej wyposażane w napędy wykorzystujące prąd przemienny. Specjalny przemiennik zmienia prąd stały z akumulatorów na trójfazowy prąd przemienny. Ma to wiele zalet, takich jak: lepsze osiągi (w tym przyspieszenie), łatwiejsze pokonywanie wzniesień, większa prędkość. W silnikach brak szczotek, komutatorów oraz styczników, co ułatwia ich obsługę. Silniki tego typu mają dłuższy czas działania o nawet 30%, możliwe jest odzyskiwanie energii np. w czasie hamowania przeciwprądem, jak również przy przełączaniu przez operatora pomiędzy kierunkiem jazdy w przód i w tył oraz przy opuszczaniu podnośnika. Stosuje się też np. system automatycznego wyłączania zasilania i zabezpieczający przed nadmiernym rozładowaniem baterii.
Wózki spalinowe. W wózkach spalinowych rynek podbijają napędy hydrostatyczne (silnik jest połączony z kołami za pośrednictwem układu olejowego, a nie mechanicznie, jak w tradycyjnym napędzie). Sprawdzają się one przy dużych obciążeniach i są bardziej wydajne niż napędy z mechanicznym przemiennikiem momentu obrotowego. Pozwala to na osiąganie niespotykanych w pojazdach o napędzie konwencjonalnym możliwości trakcyjnych. Jeśli chodzi o ograniczenie emisji spalin, to wykorzystuje się zamknięty obieg układu gaźnika, montowanie katalizatorów oraz stosowanie elektronicznego zapłonu.
Ogniwa paliwowe
Na horyzoncie już pojawiają się zupełnie nowe technologie – ogniwa paliwowe. Firma Jungheinrich uczestniczy w projekcie badawczym rozwoju ogniw paliwowych, które w najbliższej przyszłości mogłyby zastąpić tradycyjne baterie w wózkach widłowych. Pierwszym na świecie wózkiem widłowym wyposażonym w ogniwa paliwowe zasilane bezpośrednio metanolem będzie akumulatorowy wózek widłowy do kompletacji poziomej Jungheinrich typ ECE 220 XL. Konsorcjum badawcze, do którego obok centrum naukowego w Jülich należy też Jungheinrich, prowadzi badania mające znaleźć odpowiedź na pytanie, czy prototyp nowego źródła zasilania nadaje się do wózków widłowych pod względem ekonomicznym i technicznym.
Elektronika
Szerokie wprowadzenie systemów elektronicznych do wózków podnośnikowych pozwoliło znacznie ułatwić obsługę. Operator może być identyfikowany przez system osobistych kodów. Pozwala to np. na programowanie parametrów pracy i dostosowanie do wymagań użytkownika. Dla przykładu, dzięki systemowi CANBUS (coraz popularniejszemu także w samochodach, np. marki SAAB, Opel, Mercedes, Chevrolet, Iveco) wszystkie czujniki i układy sterowania w wózku mogą być zintegrowane. Ułatwia to diagnozowanie uszkodzeń, a okablowanie wózka jest uproszczone. Operator może być obecnie informowany wcześniej o nieprawidłowych parametrach pracy układów wózka, co np. zapobiega wystąpieniu poważniejszej awarii. System czuwa nad pracą silnika, tak by emisja spalin mieściła się w normie.