Właściwa gospodarka smarownicza
-- niedziela, 22 wrzesień 2013
Wielką zaletą syntetycznych środków smarnych jest to, że są czystsze i bardziej przyjazne dla środowiska – zapewniają obniżenie emisji silnika w porównaniu z konwencjonalnymi olejami mineralnymi zawierającymi większe ilości zanieczyszczeń, np. siarki, reaktywnych i niestabilnych węglowodorów, które nie sposób całkowicie usunąć podczas konwencjonalnej rafinacji ropy naftowej.
Polski rynek w liczbach
Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego całkowity rynek olejów smarowych w 2012 r. wyniósł w przybliżeniu ok. 222 tys. ton sprzedanych gotowych olejów dla motoryzacji, przemysłu oraz sklasyfikowanych jako „pozostałe”. Oznacza to, że po dwóch latach wzrostów rynek skurczył się rok do roku o ok. 7,61%, osiągając poziom mniej więcej z 2006 r. Należy podkreślić, że o końcowym wyniku przesądził III i zwłaszcza IV kwartał, gdyż do połowy roku 2012 rynek zachowywał się dość stabilnie. Segment motoryzacyjny odnotował spadek o 5,2% w stosunku do poziomów z zeszłego roku, natomiast segment olejów dla przemysłu skurczył się w roku 2012 o 8%. Wynik ten nie jest tak zły, zważywszy na to, że we wcześniejszych latach spadki osiągały nawet kilkadziesiąt procent w segmencie olejów dla przemysłu.
Outsourcing gospodarki smarowniczej
Outsourcing Total Fluid Management (TFM), czyli bezpośrednia i ścisła współpraca producenta środków smarowych wraz z jego produktem w procesach technologicznych klienta oferuje wymierne korzyści. Zdaniem Pawła Kaczmarczyka należą do nich:
- gwarancja wysokiej jakości produktów i usług, ugruntowana posiadaniem wysokich zabezpieczeń w postaci polis ubezpieczeniowych od odpowiedzialności cywilnej,
- zorganizowanie sprawnie działającej gospodarki smarowniczej,
- profesjonalny dobór środków smarowych pod kątem jakości i ceny,
- wprowadzenie optymalnych systemów informatycznych dedykowanych tej dziedzinie,
- racjonalna logistyka i gospodarka magazynowa oraz utylizacja odpadów,
- minimalizacja ryzyka wystąpienia nieplanowanych przestojów związanych z eksploatacją olejów i smarów,
- racjonalizacja zużycia olejów i smarów w oparciu o realizację laboratoryjnych analiz parametrów eksploatacyjnych,
- poniesienie przez realizującego usługę partnera części strat w przypadku załamania prosperity,
- oszczędności uzyskane przez zadziałanie efektu skali oraz redukcję ilości stosowanych środków smarowych i optymalizację ich zastosowań,
- redukcja liczby dostawców,
- redukcja liczby faktur,
- elastyczne formy płatności,
- poprawa wskaźników finansowych dotyczących kapitału pracującego,
- przeniesienie wydatków inwestycyjnych związanych z zakupem wyposażenia serwisowego na realizującego usługę partnera.