Właściwa gospodarka smarownicza
-- niedziela, 22 wrzesień 2013
Z ankiety przeprowadzonej przez magazyn Inżynieria i Utrzymanie Ruchu Zakładów Przemysłowych wynika, że użytkownicy chętnie sięgają po środek już wcześniej sprawdzony w eksploatacji. To kryterium zostało uznane za najważniejsze przez 74% osób.
Naszych ankietowanych poprosiliśmy również o ocenę rangi ważności w skali od 1 do 5 punktów kilku innych czynników decydujących o wyborze produktu z zakresu smarowania (oczywiście poza spełnieniem wymogów technicznych). Przyjrzyjmy się teraz, jak wyglądają oceny większości. Okazuje się, że najwięcej, bo 32% sondowanych przyznało 5 punktów uznanej marce, natomiast 35% oceniło na 4 punkty kryterium związane z nowymi właściwościami środka smarnego deklarowanymi przez producenta. Jeśli chodzi o cenę, to okazuje się, że 29% osób biorących udział w ankiecie przypisało jej 4 punkty, tyle samo osób przyznało cenie 3 punkty.
Warto podkreślić, że w ciągu minionych 12 miesięcy ok. 74% respondentów nie zmieniało marki smarów i olejów wykorzystywanych w swoim zakładzie ani swojego dostawcy. Pozostała część ankietowanych dokonała takiej zmiany, na którą wpływ miała przede wszystkim cena.
Syntetyczny kontra mineralny
Syntetyczne środki smarne, zyskujące coraz bardziej na popularności, zawierają oleje bazowe powstające w procesie syntezy, które mają cząsteczki bardziej jednorodne w odróżnieniu od tych wykorzystywanych w konwencjonalnych olejach mineralnych. Poszczególne syntetyki różnią się między sobą budową chemiczną, a tym samym również właściwościami. Najważniejszymi bazowymi cieczami wyjściowymi używanymi do wytworzenia syntetycznych środków smarnych są: syntetyczne węglowodory (np. PAO), poliglikole, estry kwasu karboksylowego i kwasu fosforowego oraz oleje silikonowe.
W porównaniu z olejami mineralnymi oleje syntetyczne produkowane są w bardziej zaawansowanych procesach rafinacji, mają wyższą klasę czystości i jakość. W procesach produkcji tych olejów nie tylko usuwa się więcej niepożądanych składników, możliwe jest także dostosowanie poszczególnych cząsteczek oleju do wymagań nowoczesnych silników. Te dostosowane cząsteczki zapewniają wyższy poziom ochrony i lepsze parametry eksploatacyjne. Oleje syntetyczne mają wiele zalet, do których można zaliczyć m.in. znakomitą płynność w niskich temperaturach, dzięki czemu zachowują lepszą pompowalność oraz wyższy wskaźnik lepkości w szerokim zakresie temperatury. Oleje te cechuje też większa odporność na utlenianie i stabilność termiczna, co skutkuje mniejszym wzrostem lepkości wraz ze starzeniem się oleju oraz lepszą kontrolą i ograniczeniem powstawania osadów, co prowadzi do rzadszej wymiany oleju i krótszych przestojów.