Uszczelnienia
-- sobota, 22 marzec 2014
Przy uszczelnianiu tłoczysk w pneumatyce zastosowanie znajdują uszczelki, które w zależności od modelu mogą być wzmocnione elementem metalowym. Dostępne są także elementy kombinowane uszczelniająco-zgarniające. Przy montażu niektórych modeli elementów kombinowanych nie ma potrzeby demontażu cylindra. W pneumatyce istotną rolę odgrywają też uszczelki tłumiące. Dodatkowo cechują się one zintegrowaną funkcją zaworu zwrotnego, co zyskuje się dzięki uszczelce osiowej, krzywkom dystansowym i kanałom przelewowym.
Na przykład z oferty firmy Eurobelt w zakresie uszczelnień przeznaczonych dla pneumatyki wybrać można pierścienie prowadzące do tłoków i tłoczysk, uszczelki tłoka i tłoczyska, uszczelnienia amortyzujące tłoczyska, a także pierścienie zgarniające oraz taśmy i pierścienie prowadzące.
Jak wybrać uszczelnienie?
Wybierając uszczelnienie, należy zwrócić uwagę na przynajmniej kilka parametrów. Stąd też w pierwszej kolejności trzeba wziąć pod uwagę rodzaj medium, jakie będzie uszczelniane. Nie mniej ważna jest również jego temperatura i ciśnienie. Przy wyborze uszczelnienia należy uwzględnić również wewnętrzne ciśnienie systemu. Jeżeli w aplikacjach występują ciśnienia o wartościach do 1 MPa, trzeba zastosować specjalne pierścienie podporowe lub uszczelnienia o specjalnym profilu.
Niejednokrotnie uszczelnienie pracuje z mediami o słabych właściwościach smarnych. Uszczelnienie powinno być wtedy wstępnie nasmarowane celem uniknięcia pracy na sucho. W takich aplikacjach warto zastosować promieniowe uszczelnienie z dodatkową wargą przeciwpyłową. Przestrzeń pomiędzy wargami będzie służyła jako rezerwa środka smarnego. Zastosować można również dwa szeregowe połączone uszczelnienia pracujące w tzw. tandemie.