Uszczelnienia
-- sobota, 22 marzec 2014
Produkt Novaphit SSTC z oferty firmy K.S.D. Polska jest płytą uszczelniającą powstałą na bazie grafitu z wkładką ze stali kwasoodpornej nierdzewnej (1.4404, AISI 316 L) o wysokim poziomie odporności na ciśnienie i temperaturę. Zastosowanie bardzo często obejmuje aplikacje o zmiennym obciążeniu. Metalowa warstwa ekspandowana, dzięki swojej trójwymiarowej geometrii o osiach wichrowatych z wkładką z folii metalowej spiczasto-perforowanej oraz metalowych folii płaskich, zapewnia odprężenie elastyczne w połączeniach kołnierzowych z występem i rowkiem. Podaje się, że przy ciśnieniu 40 MPa wyciek jest około 50% mniejszy niż w przypadku uszczelnień z wkładką z folii metalowej spiczasto-perforowanej. Stopień czystości grafitu zastosowanego w płycie Novaphit SSTC wynosi przynajmniej 99%.
Warto zwrócić uwagę na taśmę uszczelniającą GORE Series 600, stosowaną na kołnierzach aparatury wykonanej ze stali emaliowanej. W koszulce z PTFE taśma uszczelniająca GORE Series 600 nie ulega degradacji wskutek korozji chemicznej i w rezultacie zapewnia niezawodne i trwałe uszczelnienie. Uszczelka dostarczana jest w formie taśmy na szpuli, a więc instalacja jest szybka i łatwa. Taśma tego typu często jest stosowana w aparatach wykonanych ze stali emaliowanej. Wykonanie bazuje na PTFE o wielokierunkowo zorientowanej strukturze włóknistej.
Model 442 firmy Chesterton jest uszczelnieniem kompaktowym dzielonym. W konstrukcji nie przewidziano tulei ochronnej, stąd też nie ma elementu, który wyciera wał. Sprężyny są odizolowane od medium. Zwraca się uwagę, że częścią zamienną może być sam pierścień uszczelniający, stąd też ewentualna naprawa jest zarówno szybsza, jak i tania. Wszystkie dynamiczne o-ringi znajdują się na zewnętrznej średnicy pierścieni i pracują na polerowanych powierzchniach pierścieni ślizgowych. Pomimo tego, że uszczelnienia są dzielone, to nie wymagają klejenia.
Z myślą o pneumatyce
Dostępne na rynku uszczelnienia, które znajdują zastosowanie w pneumatyce, są przeznaczone zarówno do tłoków, jak i tłoczysk. Uszczelnienia tłokowe najczęściej wykonuje się z poliuretanu o dużej odporności na zużycie. Profile są asymetryczne lub symetryczne. W uszczelnieniach dedykowanych dla pneumatyki zastosowanie znajdują także dodatkowe krawędzie uszczelniające. Za zapewnienie osadzenia na dnie rowków odpowiedzialna jest kompaktowa statyczna warga. W zależności od modelu uszczelki tłokowe mogą być obustronnie obciążalne ciśnieniowo z rowkami umieszczonymi po stronie czołowej. Służą one do aktywacji ciśnieniowej. Dzięki budowie modułowej niektóre uszczelnienia pozwalają na skrócenie tłoków. Istotną rolę w uszczelkach do pneumatyki odgrywa zaokrąglony profil uszczelniający oraz elastyczna część środkowa. Na rynku dostępne są gotowe do wbudowania, kompletne tłoki, które mogą być obustronnie obciążalne ciśnieniowo. Niektóre modele wyposażono w zintegrowany magnes, dzięki czemu odbywa się precyzyjne pozycjonowanie, a montaż nie wymaga dodatkowych elementów, odpowiedzialnych za uszczelnianie.