Termowizja - Niezwykłe możliwości podczerwieni
-- niedziela, 20 październik 2013
Jeżeli już takie szkolenie ma miejsce, to jest ono przeprowadzane przez przedstawiciela handlowego, który demonstruje możliwości sprzętu, robiąc próbne testy i pomiary oraz omawia uzyskane wyniki. Dzieje się to najczęściej tuż przed przekazaniem zakładowi kamery. Trzeba pamiętać, że szkolenie z zakresu prawidłowego interpretowania wyników badania jest szczególnie istotne. Bez odpowiedniej wiedzy i praktyki operator kamery może źle zinterpretować wyniki i postawić błędną diagnozę, która może mieć poważne konsekwencje.
Zdaniem Macieja Ochockiego interpretowanie wyników badania to najtrudniejsza część procesu pomiarowego. – Z doświadczenia wynika, że jedną trzecią czasu spędzamy na pomiarach, a pozostałą – na interpretacji zdjęć. Należy uwzględnić przede wszystkim czynniki zakłócające pomiar, takie jak odbicia od innych źródeł ciepła, warunki pogodowe oraz specyfika procesu.
Przy okazji warto dodać, że jedna czwarta ankietowanych dobrze ocenia współpracę i poziom wsparcia technicznego ze strony dostawców kamer termowizyjnych. Pozytywna ocena jest wystawiona przez nich głównie ze względu na fachową pomoc oraz oferowane szkolenia, a także porady, które można znaleźć na stronie WWW. Tylko 3% użytkowników wystawia niepochlebną opinię swoim dostawcom, skarżąc się m.in. na takie niedopatrzenia z ich strony, jak brak polskiej instrukcji do zakupionej kamery.
Wsparcie techniczne producenta czy dostawcy oraz możliwość konsultacji merytorycznych odgrywa ogromną rolę. Kamery wymagają dużego doświadczenia i wiedzy praktycznej, jeśli chodzi o pomiar temperatury. – Silna zależność wyników od współczynnika emisyjności powoduje, że rzeczywisty błąd pomiaru temperatury może być bardzo duży (np. pomiar gładkich powierzchni przy ustawionym wysokim współczynniku emisyjności) – przestrzega Maciej Ochocki.
Cena ma znaczenie
Ceny kamer termowizyjnych z pewnością nie należą do najniższych. Oczywiście koszt zakupu kamery zależy w dużym stopniu od jej parametrów i wynosi przeciętnie od kilku do ponad stu tysięcy złotych.
W ocenie 36% sondowanej grupy ceny kamer nie są adekwatne do ich możliwości. Z kolei 31% osób twierdzi, że jak najbardziej są one adekwatne do całego wachlarza ich zalet, natomiast reszta respondentów nie ma na ten temat zdania.