Systemy EAM
-- piątek, 14 listopad 2008
Pakiet Impuls 5 firmy BPSC klasy MRPII/ERP zawiera m.in. aplikacje wspomagające zarządzanie kapitałem, personelem, dystrybucją transportem, produkcją, relacjami z klientami oraz obiegiem dokumentów. W zakresie EAM oferuje wspomaganie zarządzania majątkiem trwałym przedsiębiorstwa przez kontrolę: środków trwałych, niskocennych, wartości niematerialnych i prawnych oraz rodzajów składników majątku, które można dodatkowo zdefiniować.
W kartotekach elementów majątku i dokumentów bieżących przechowywane są kompleksowe dane o składnikach majątku firmy, z uwzględnieniem wszystkich dokonanych na nich operacji To oczywiście tylko wybrane pozycje z dość szerokiej oferty dostępnej na naszym rynku. Mają tego typu rozwiązania też takie firmy jak SAP czy IFS mogące się pochwalić wieloma wdrożeniami.
Ankieta
Miesięcznik Inżynieria i Utrzymanie Ruchu Zakładów Przemysłowych przeprowadził badanie ankietowe wśród czytelników związane z wykorzystaniem systemów Enterprise Asset Management (EAM) w firmach produkcyjnych. Ankieta miała odpowiedzieć na pytania, jakie elementy funkcjonalne w działaniu firm obejmuje system EAM. Szczególnie chodziło o rozplanowanie zasobów, optymalizację zapasów i zakupów, czas trwania pracy czyli prognozowanie zakłóceń i ich przyczyn, przewidywanie i podejmowanie działań w analizach niezawodnościowych oraz planowanie strategiczne. Jak się okazało, tylko w 20 proc. odpowiedzi wskazano planowanie strategiczne, choć wydaje się, że akurat ta funkcja systemów EAM powinna być zdecydowanie bardziej atrakcyjna.
W odpowiedziach zwracano uwagę na wysoką cenę samych systemów, jak i duże koszty ich wdrożenia. Były opinie, że jeśli firma funkcjonuje w miarę dobrze, to trudno przekonać kadrę kierującą, że system klasy EAM jest naprawdę potrzebny. Często wdrożenie systemu w zakładzie jest wynikiem decyzji podejmowanych odgórnie. Jak wspomniał Marin Piec, Kierownik SUR w Rockwool Polska – Decyzją koncernu system EAM ma być częścią systemu zarządzania przedsiębiorstwem firmy SAP. Moduł jest już instalowany w innych fabrykach koncernu. My czekamy w kolejce.