Smary syntetyczne
-- poniedziałek, 01 marzec 2004
Syntetyki stanowią logiczny wybór środka smarnego dla całego szeregu zastosowań, włączając sytuacje, gdy:
- Następuje awaria sprzętu lub przedłuża się czas postoju.
- Powodem kłopotów jest nieskuteczny środek smarny lub stosowane praktyki.
- Wymogi danej aplikacji przekraczają możliwości smarów produkowanych na bazie mineralnej.
- Występują wysokie lub niskie (–240 do +260oC) temperatury.
Sztucznie wytwarzane smary syntetyczne zmniejszają zużywanie się elementów roboczych dzięki obecności bardziej wytrzymałej warstwy smarnej w strefie obciążeń łożysk, kół zębatych, sprężarek, uszczelnień wałów, pomp próżniowych i przeponowych oraz układów hydraulicznych. Wynikiem tego jest prostsza konserwacja, mniejsze zużycie części zamiennych oraz oszczędności zużycia energii. Smary syntetyczne zapewniają także dużą trwałość użytkową urządzeń, ponieważ ich zwiększona stabilność termiczna i odporność na utlenianie ograniczają powstawanie złogów, korozji oraz osadów.
Podstawową wadą smarów syntetycznych jest koszt zawiązany z zakupem, przewyższający zazwyczaj trzykrotnie cenę produktów opartych na bazie mineralnej. Jednak początkowa cena, stanowiąca niejako stawkę ubezpieczeniową, jest zazwyczaj odzyskiwana w całym okresie użytkowania wyrobu, który jest w przybliżeniu trzykrotnie dłuższy, niż w wypadku wyrobów tradycyjnych.
Biorąc pod uwagę wydatki początkowe zastosowanie syntetyków w systemach, gdzie występują nieszczelności lub zanieczyszczenia wydaje się wyborem mało praktycznym.
Zestawienia prezentowane na poniższych stronach służą jako przewodnik przy dokonywaniu wyboru i stosowaniu syntetycznych olejów do przekładni zębatych, łożysk, układów hydraulicznych oraz sprężarek, a także trzech rodzajów stałych smarów hipoidalnych, odpornych na wysoką temperaturę. Zestawienie, które jest aktualizowane co 3 lata, opiera się na informacjach przekazanych przez 79 firm, które odpowiedzia ły na pisemną ankietę magazynu PLANT ENGINEERING.