Smary i oleje w zakładach produkcyjnych
-- czwartek, 22 październik 2009
Jaki olej, smar?
Choć wydaje się to oczywiste, w praktyce w wielu zakładach podchodzi się do doboru środków smarnych bez należytej dbałości o ich parametry techniczne i użytkowe. Wbrew pozorom specjalistyczne środki smarne nie są dziś używane tylko w miejscach o szczególnych warunkach pracy i eksploatacji maszyn, gdzie muszą być spełnione na przykład wymogi HACCP, jak to jest w przemyśle spożywczym, gdzie smary i oleje muszą gwarantować bezpieczeństwo higieniczne procesów (mieć klasę NSF H1 lub H2) lub tam, gdzie stosuje się smary specjalistyczne w zakresie temperatur nawet od -70°C do +1100°C. Dla substancji smarujących trudne warunki pracy występują obecnie w wielu nowoczesnych maszynach.
W opinii Piotra Siwka z działu doradztwa technicznego Klueber Lubrication Polska oprócz sprawdzonych produktów stosowanych z powodzeniem od wielu lat w przemyśle warto zwrócić uwagę na nowości. Cechy nowych produktów to: zapewnienie wysokiej nośności zatarciowej (przekładnie są wystarczająco chronione przed szkodami zatarciowymi, również przy ekstremalnie wysokich obciążeniach szczytowych, wibracjach i drganiach) i wysoki stopień zapobiegania mikro-korozji wżerowej. Jak twierdzi Siwek, stabilność nowoczesnych olejów syntetycznych pod względem starzenia i utleniania się zapewnia wyraźne wydłużenie żywotności w stosunku do produktów standardowych.
Trudno tu nie zgodzić się z opinią, że poprzez wydłużenie żywotności olejów i smarowanych elementów maszyn możliwe jest znaczne zmniejszenie kosztów utrzymania ruchu (napraw, przestojów związanych z remontami). Również małe powstawanie osadów po utlenianiu w obwodzie oleju obniża koszty eksploatacji dzięki wydłużeniu żywotności filtrów i separatorów oleju. Stosowanie nowoczesnych olejów syntetycznych może wydłużać okresy między pracami serwisowymi, a nawet w określonych przypadkach realizować smarowanie na cały okres pracy urządzenia.
Na rynku są też dodatki do oleju zmniejszające tarcie i zużycie metali, jak choćby Mind M – kompleks węglowodorowy zaprojektowany do zmniejszenia zużycia i tarcia metali żelaznych i nieżelaznych. MIND M (przedsiębiorstwo „MIND” działa na rynku usług technologiczno-eksploatacyjnych w zakresie gospodarki smarowniczej) łączy się chemicznie z metalem, tworząc mikroskopijną, jednocząsteczkową, odporną na zużycie warstwę.