Smarowanie, oleje i smary w zastosowaniach przemysłowych
-- poniedziałek, 13 październik 2008
Zadaliśmy też pytanie, jakiego wsparcia (informacji) oczekują użytkownicy ze strony producentów i dostawców środków smarnych. Jak się można było spodziewać, wywołało ono duże poruszenie wśród naszych respondentów. Praktycznie wszyscy oczekują większej liczby konkretnych informacji, pomocy przy doborze środków smarnych do konkretnych zastosowań i przy doborze zamienników. Jednym słowem, rzetelnej informacji w języku ojczystym, tak by każdy pracownik znał właściwości, zastosowanie i przeznaczenie danego produktu – jak pisze Andrzej Andrzejewski, mechanik precyzyjny w firmie PAS. Niektórzy nasi respondenci oczekują więcej. Na przykład wsparcia poprzez badania właściwości fizyko-chemicznych „pracujących” olejów i smarów, tak by możliwe było ustalenie optymalnego okresu pomiędzy wymianami oleju (np. w układzie hydraulicznym). Oczekują także pomocy w zbudowaniu wewnątrz zakładowego układu oczyszczania oleju oraz układu dystrybucji chłodziwa do obrabiarek – Oskar Rusiecki, kierownik Działu Obsługi Technicznej w firmie Sanha Polska. Są też postulaty możliwości wypróbowania i sprawdzenia danego smaru, czy spełnia wszystkie oczekiwania konkretnego użytkownika. Były też opinie takie jak Andrzeja Grabowskiego – specjalisty-diagnostyka w firmie EC NOWA z Dąbrowy Górniczej, który uważa, że obecnie dostawcy nie są w ogóle zainteresowani własnościami oleju po sprzedaniu. Podając jako przykład firmę Mobil, ocenił, że „warunki gwarancji to kpina – dotyczą tylko dostawy, a nie własności oleju w czasie eksploatacji”. Postuluje także zmiany normy dotyczącej olejów, która – jego zdaniem – jest skonstruowana „pod” producentów, a nie użytkowników.