Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Smarowanie mgłą olejową w urządzeniach pneumatycznych

-- piątek, 13 październik 2017

Trwałość narzędzi pneumatycznych, siłowników, zaworów, silników i innego sprzętu napędzanego sprężonym powietrzem może zostać wydłużona dzięki smarowaniu mgłą olejową.

Czynniki środowiskowe, takie jak wysoka temperatura i podwyższona wilgotność, w połączeniu z czynnikami operacyjnymi, takimi jak rozruch i tarcie, skracają trwałość i żywotność większości urządzeń pneumatycznych. Mgła olejowa doprowadzana do sprężonego powietrza zmniejsza wpływ tych czynników i wydłuża okres trwałości urządzeń pneumatycznych.

Jak działają smarownice typu mgłowego

Smarownice typu mgłowego w systemie pneumatycznym podają w sposób automatyczny odpowiednią ilość oleju do strugi powietrza. Zasadą ich działania jest zjawisko zachodzące w zwężce, w której maleje ciśnienie czynnika i olej zasysany jest do regulowanej dyszy. Regulowanie dyszy i obserwacja wydatku oleju pozwalają operatorowi na ustawienie odpowiedniej ilości rozprowadzanego oleju.

Instrukcje serwisowe narzędzi pneumatycznych często zawierają informacje na temat ilości oleju, jaka jest wymagana do optymalnej pracy urządzenia. Smarownice powinny być dostosowane tak, by podawać określoną ilość oleju, odpowiednią dla danych warunków pracy. Następnie należy sprawdzić, czy ilość ta jest właściwa, gdy sprzęt już pracuje.

Mgła olejowa prosto do narzędzia

Najbardziej rozpowszechnionym typem smarownicy jest smarownica mgłowa. Urządzenia te podają 100% kropli oleju znajdujących się w gardzieli smarownicy bezpośrednio do strumienia powietrza. Krople oleju znajdujące się w strumieniu są zwykle wielkości 2 mikrometrów lub większe. Z powodu działania siły grawitacji krople oleju unoszą się w strumieniu zaledwie przez 45 metrów i zwykle nie mogą być transportowane w kierunku pionowym lub poddawane częstym zmianom kierunku, wymuszonym np. przez skomplikowany kształt przewodu. Z tych powodów smarownica mgłowa powinna być umieszczona blisko smarowanego urządzenia, a przewód łączący powinien mieć jak najprostszy kształt. Smarownice te w bardzo wydajny sposób dostarczają środek smarny bezpośrednio do cylindra, zaworu lub narzędzia.

Nie zawsze jest możliwe zapewnienie optymalnych warunków pracy smarownic mgłowych. Jeśli warunki będą nieodpowiednie, olej zamiast podróżować wraz ze strumieniem powietrza, będzie osiadał na ściankach przewodu. W rezultacie nastąpi zmniejszenie wydatku przepływu i albo niedostateczne, albo zbyt duże smarowanie narzędzia.

Standardowe smarownice mgłowe nie są dostosowane do pracy w warunkach, w których przewody instalacji sprężonego powietrza ustawione są pionowo, rozchodzą się na więcej przewodów lub gwałtownie zmieniają kierunek. Takie sytuacje sprawiają bowiem, że olej nie dociera do urządzenia. W takich warunkach lepsza okaże się smarownica mikromgłowa.

Smarownica mikromgłowa

W przypadku tego urządzenia olej rozpylany jest w postaci kropel mniejszych od 2 mikrometrów. W tych smarownicach tylko około 10% oleju znajdującego się w gardzieli smarownicy zostaje przetransportowane wraz ze strumieniem powietrza, podczas gdy reszta oleju wraca do zbiornika. Ponieważ cząstki oleju są niewielkie, mogą być transportowane na dalekie dystanse w kierunku pionowym i poziomym oraz przez rozdzielacze. Ponieważ jedynie 10% oleju jest dostarczane do urządzenia, takie smarownice są odpowiednie w przypadku urządzeń wymagających precyzyjnego dozowania niewielkich ilości środka smarnego.

Smarownica – regulator – filtr

Smarownica niemal zawsze współpracuje z filtrem i regulatorem. Mogą to być niezależne urządzenia lub występować w jednej obudowie ze smarownicą. Powietrze opuszczające kompresor zawiera wodę i zanieczyszczenia, które mogą skrócić trwałość smarowanych urządzeń. Nawet smarowane mechanizmy mogą ulec awarii, gdy zanieczyszczone powietrze spowoduje degradację oleju i jego wypłukanie. Obecność zanieczyszczonego powietrza w smarownicy może spowodować mniejszą ilość mgły olejowej w układzie.

Filtrowanie sprawia, że do smarownicy oraz zasilanych urządzeń trafia czyste i suche powietrze. Regulacja wydatku powietrza w celu spełnienia wymagań opisanych w instrukcji sprzętu zapewnia optymalne zachowanie sprzętu. Smarowanie olejem w postaci aerozolu to kolejna składowa, tuż po filtracji i regulacji.

Podsumowanie

Urządzenia pneumatyczne wykonujące takie zadania, jak pchanie, przyciąganie, podnoszenie, pozycjonowanie i przenoszenie, pracują dłużej i lepiej, gdy są zasilane wolnym od zanieczyszczeń i wilgoci oraz odpowiednio regulowanym i smarowanym sprężonym powietrzem. Zastosowanie smarowania mgłą olejową może się przyczynić do wydłużenia okresów żywotności tych urządzeń.

Autor: Charles Werdehoff jest menedżerem ds. inżynierii precyzyjnej i marketingu produktu w firmie IMI Norgen.

Tekst pochodzi ze specjalnego wydania “Smary i Oleje 2017/18“. Jeśli Cię zainteresował, ZAREJESTRUJ SIĘ w naszym serwisie, a uzyskasz dostęp do darmowej prenumeraty w formie drukowanej i/lub elektronicznej.


Przeczytaj także

Zdalny monitoring
Zdalne monitorowanie parametrów maszyn i procesów z wykorzystaniem technologii bezprzewodowej pomaga użytkownikom rozwiązywać problemy eksploatacyjne poprzez integrację nowych technologii oraz już... więcej »
Polski rynek magazynowy pozostaje w świetnej kondycji
Międzynarodowa firma doradcza prezentuje wyniki raportu „MARKETBEAT Rynek magazynowy w Polsce – podsumowanie I połowy 2018 roku”. Pierwsze półrocze 2018 roku zakończyło się trzema rekordami na rynku... więcej »
Efektywna produkcja napędza konkurencyjność
Obniżenie kosztów i zwiększenie wydajności produkcji to główne założenia transformacji cyfrowej, na którą otwiera się przemysł. Potencjał nowych technologii dostrzegają też firmy działające w Polsce,... więcej »
Boom na IoT w produkcji dyskretnej
Rynek dyskretnej produkcji w najbliższych latach będzie przeżywał prawdziwy boom na rozwiązania Internetu Rzeczy. Jak wynika z raportu „Globalny rynek Internetu Rzeczy w dyskretnej produkcji”, do... więcej »
VI Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki TransLogistica Poland
Szóste targi TransLogistica Poland, to największe w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej wydarzenie biznesowe dla firm poszukujących i korzystających z usług transportowych, spedycyjnych,... więcej »
Niedobory kadrowe, niedoinwestowanie i błędy ludzkie stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa przemysłowych systemów sterowania w kluczowych branżach
Według badania Kaspersky Lab poświęconego stanowi cyberbezpieczeństwa przemysłowego w 2018 r., firmy z sektora przemysłowego i energetycznego, jak również przedsiębiorstwa transportowe i logistyczne,... więcej »
 
Aktualne wydanie

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia





SONDA

Czy inwestycje na rzecz energooszczędności się opłacają?

Oddanych głosów: 16

50% 50 %
tak 8 głos(ów)

31.3% 31.3 %
nie 5 głos(ów)

18.8% 18.8 %
nie potrafię wyliczyć 3 głos(ów)


Wydania specjalne

O wydawnictwie   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Darmowa prenumerata   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2020 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce