Smarowanie łożysk
-- piątek, 13 maj 2011
Na rynku pojawia się coraz więcej produktów przeznaczonych dla wąskich grup odbiorców i specjalistycznych zastosowań, na przykład smar do dźwigów lub smar do zabezpieczania pneumatycznych układów hamulcowych. Na uwagę zasługuje także smar stały z makrocząsteczkami polietylenu, będący unikatowym sposobem smarowania łożysk. Zanim zostanie on umieszczony w łożysku, przypomina zwykły smar, jednak po ogrzaniu i schłodzeniu krzepnie, przyjmując stan stały, wyglądem przypominający żywicę. Większość czytelników stosuje w swoich fabrykach smarownice sprężynowe. Dużą popularnością cieszą się również smarownice elektromechaniczne.
Jakie rodzaje łożysk wymagają szczególnych czynności konserwacyjnych?
Rozpatrując problem w kontekście łożysk wymagających szczególnych zabiegów związanych ze smarowaniem, należałoby wskazać jako czynnik decydujący nie rodzaj łożyska, a jego zastosowanie. Niejednokrotnie spotykamy się z dużymi łożyskami baryłkowymi, które zastały zastosowane ze względu na wielokrotne przekroczenie wskaźników trwałości, jak również z małymi łożyskami kulkowymi, które są przyczyną awarii dużych urządzeń. Jako krytyczne należałoby wymienić w pierwszej kolejności aplikacje związane z bezpieczeństwem osób (np. transport), a następnie maszyny produkcyjne i urządzenia krytyczne dla zachowania ciągłości pracy zakładu. (MARAT)
Łożyska stalowe wymagają przechowywania w odpowiednich warunkach, profesjonalnego montażu i demontażu z użyciem odpowiednich narzędzi, a także czyszczenia i smarowania. Wszystkie te czynności wpływają na ich trwałość i czas użytkowania. Łożyska stalowe kryte obustronnie teoretycznie są bezobsługowe i nie wymagają smarowania. Natomiast np. zespoły łożyskowe i łożyska igiełkowe wymagają dodatkowego, cyklicznego dosmarowywania. (Multi-Mac)
Czym się kierować przy doborze smarów do łożysk?
Parametrami pracy aplikacji oraz warunkami panującymi wokół aplikacji. Wymaganiami stawianymi przez klienta np. dopuszczenia do kontaktu z żywnością. (SKF Polska)
Poza podstawowymi kryteriami, takimi jak: temperatura pracy, prędkość obrotowa, obciążenia łożysk i sposób smarowania, należy brać pod uwagę również takie właściwości smarów, jak: