Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Smarowanie łożysk

-- piątek, 13 maj 2011

Jedno z pytań ankiety brzmiało: jakie rodzaje uszczelnień łożysk znajdują zastosowanie w twojej firmie? Na pierwszym miejscu plasują się uszczelnienia stykające się z powierzchniami ślizgowymi, bowiem wymieniło je ponad 84% ankietowanych. Drugie miejsce zajmują uszczelnienia stykające się z powierzchniami nieruchomymi (około 42%), zaś na trzeciej pozycji plasują się uszczelnienia bezstykowe (około 31%). Na czwartym miejscu są mieszki uszczelniające i membranowe (prawie 16% ankietowanych).

Smarownice

Podczas ankiety redakcja Inżynierii i Utrzymania Ruchu Zakładów Przemysłowych zapytała o rodzaje smarownic jednopunktowych, które używane są w firmach. Na pierwszym miejscu wymieniono smarownice sprężynowe (ponad 63% ankietowanych), potem elektromechaniczne (około 47% czytelników), zaś trzecie miejsce zajmują smarownice jednopunktowe gazowe, bowiem wymieniło je prawie 16% ankietowanych. Ponad 5% czytelników używa smarownic jednopunktowych chemicznych.

Na pytanie, czy w twojej firmie używane są smarownice wielopunktowe, ponad 63% ankietowanych podaje, że nie używa urządzeń tego typu. Pozostali czytelnicy (około 37%) używają smarownic wielopunktowych.

Jedno z pytań ankiety brzmiało: Kto jest producentem i dostawcą smarownic, które używane są w twojej firmie? W zakresie smarownic jednopunktowych sprężynowych czytelnicy wymienili firmy: SKF, Parker, HHW, Safematic, Wika, Samoa, Tapo, Prema oraz Kernite. Jako producentów smarownic jednopunktowych elektromechanicznych podawano SKF, Fin-Brammer, Gacol, Lincoln, Easylube, Rato oraz Kernite. Smarownice gazowe czytelnikom Inżynierii i Utrzymania Ruchu Zakładów Przemysłowych produkują i dostarczają firmy: SKF i  Hydac.

Firmy Safematic, SKF, Fin-Brammer oraz Vogel w opinii ankietowanych dostarczają smarownice wielopunktowe.

Ponad 73% ankietowanych podaje, że używa w swojej firmie układów centralnego smarowania. Według czytelników urządzenia tego typu produkuje lub dostarcza SKF, Vogel, Nederman, Safematic, Lincoln, Dropsa oraz Delimon.

Analizując wyniki ankiety, można stwierdzić, że łożyska najczęściej pracują w trudnych warunkach, obejmujących wysoką temperaturę, podwyższoną prędkość oraz duże obciążenia. Pod kątem rodzaju smarowania największą popularnością cieszą się łożyska smarowane cieczami lub smarami plastycznymi. Chcąc wybrać właściwy środek smarny do konkretnego węzła łożyskowego, konieczna jest analiza warunków jego pracy. Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę zakres temperatury pracy, przenoszone obciążenia oraz prędkości obrotowe. W przypadku łożysk ślizgowych olej doprowadzany jest otworami lub kanałami, które najczęściej wykonane są w nieobciążonej części panwi. Zdarzają się jednak modele łożysk z kanałami wydrążonymi w czopie łożyska.

Autor: Damian Żabicki


Przeczytaj także

Zdalny monitoring
Zdalne monitorowanie parametrów maszyn i procesów z wykorzystaniem technologii bezprzewodowej pomaga użytkownikom rozwiązywać problemy eksploatacyjne poprzez integrację nowych technologii oraz już... więcej »
Polski rynek magazynowy pozostaje w świetnej kondycji
Międzynarodowa firma doradcza prezentuje wyniki raportu „MARKETBEAT Rynek magazynowy w Polsce – podsumowanie I połowy 2018 roku”. Pierwsze półrocze 2018 roku zakończyło się trzema rekordami na rynku... więcej »
Efektywna produkcja napędza konkurencyjność
Obniżenie kosztów i zwiększenie wydajności produkcji to główne założenia transformacji cyfrowej, na którą otwiera się przemysł. Potencjał nowych technologii dostrzegają też firmy działające w Polsce,... więcej »
Boom na IoT w produkcji dyskretnej
Rynek dyskretnej produkcji w najbliższych latach będzie przeżywał prawdziwy boom na rozwiązania Internetu Rzeczy. Jak wynika z raportu „Globalny rynek Internetu Rzeczy w dyskretnej produkcji”, do... więcej »
VI Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki TransLogistica Poland
Szóste targi TransLogistica Poland, to największe w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej wydarzenie biznesowe dla firm poszukujących i korzystających z usług transportowych, spedycyjnych,... więcej »
Niedobory kadrowe, niedoinwestowanie i błędy ludzkie stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa przemysłowych systemów sterowania w kluczowych branżach
Według badania Kaspersky Lab poświęconego stanowi cyberbezpieczeństwa przemysłowego w 2018 r., firmy z sektora przemysłowego i energetycznego, jak również przedsiębiorstwa transportowe i logistyczne,... więcej »
 
Aktualne wydanie

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia





SONDA

Czy inwestycje na rzecz energooszczędności się opłacają?

Oddanych głosów: 16

50% 50 %
tak 8 głos(ów)

31.3% 31.3 %
nie 5 głos(ów)

18.8% 18.8 %
nie potrafię wyliczyć 3 głos(ów)


Wydania specjalne

O wydawnictwie   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Darmowa prenumerata   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2021 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce