Smarowanie łożysk
-- piątek, 13 maj 2011
Co nowego w smarowaniu łożysk
Redakcja Inżynierii i Utrzymania Ruchu Zakładów Przemysłowych zapytała producentów i dostawców o nowatorskie rozwiązania, które znajdują zastosowanie w procesach związanych ze smarowaniem łożysk. Nowości na rynku smarów przejawiają się głównie w zaawansowanej specjalizacji pod względem zastosowań, sposobów aplikacji oraz środków ekologicznych.
Na rynku pojawia się coraz więcej produktów przeznaczonych dla wąskich grup odbiorców i do specjalistycznych zastosowań, na przykład smar do dźwigów lub smar do zabezpieczania pneumatycznych układów hamulcowych. Aby ułatwić zastosowanie smarów, producenci rozszerzają swoje zainteresowanie także na sferę aplikacji środka smarnego, dzięki temu na rynku pojawiły się smary w sztyfcie, szeroka oferta dozowników smarów itp. Ponadto rozwija się gama produktów z grupy smarów biodegradowalnych, ekologicznych, w tym smarów przeznaczonych dla rolnictwa, leśnictwa i ogrodnictwa.
Na uwagę zasługuje także smar stały z makrocząsteczkami polietylenu, będący unikatowym sposobem smarowania łożysk. Zanim zostanie on umieszczony w łożysku, przypomina zwykły smar, jednak po ogrzaniu i schłodzeniu krzepnie, przyjmując stan stały, wyglądem przypominając żywicę. Łożyska są zwykle wypełnione tym rodzajem smaru w minimalnej, niezbędnej do smarowania łożyska ilości. Metoda ta określana jest jako „spot-packing”.
Właściwości tej metody to:
- nie wywołuje plam spowodowanych wyciekiem smaru wokół łożyska,
- woda nie emulguje smaru ani nie powoduje, że zaczyna wyciekać, co ma wpływ na dłuższą jego trwałość,
- w przeciwieństwie do zwykłego smaru smar stały nie przemieszcza się w łożysku, dzięki czemu nie przyczynia się do zwiększenia oporów ruchu,
- cechuje się wysokim współczynnikiem bezpieczeństwa, ponieważ krzepnący w wysokiej temperaturze smar klasy spożywczej jest zgodny ze standardem H-1, USDA (pozwolenie na kontakt z żywnością), a makrocząsteczki polietylenu są zgodne ze standardem FDA (Ministerstwa Żywności i Leków Stanów Zjednoczonych),
- zakres temperatur pracy na koszyku łożyska: od -10°C do 110°C (maks. 100°C przy pracy ciągłej),
- dopuszczalna prędkość dn = 120 000 [dn = średnica wewnętrzna d (mm) x prędkość obrotowa (obr./min)].