Smarowanie łożysk
-- piątek, 13 maj 2011
Jakie nowatorskie rozwiązania znajdują zastosowanie w smarowaniu łożysk?
Większość łożysk kulkowych i wałeczkowych jest dostępna z wypełnieniem Solid Oil – jest to matryca polimerowa nasączona olejem. Tworzywo Solid Oil utrzymuje olej na miejscu i dostarcza do łożyska większą jego ilość w porównaniu ze smarem plastycznym. Ponadto jest to rozwiązanie przyjazne dla środowiska (brak wycieków) i zapewnia dobrą ochronę łożyska przed zanieczyszczeniami. Podstawowa nośność dynamiczna i statyczna łożysk z wypełnieniem Solid Oil jest identyczna jak w przypadku odpowiednich łożysk standardowych.
Innym nowatorskim rozwiązaniem stosowanym w smarowaniu łożysk są układy centralnego smarowania typu Oil+Air. Niewielkie krople oleju niesione są przez sprężone powietrze i precyzyjnie dostarczane do łożyska. Układy Oil+Air umożliwiają niezawodne smarowanie przy użyciu bardzo niewielkiej ilości oleju – zużycie oleju jest mniejsze nawet o 90% w porównaniu do smarowania mgłą olejową. Powoduje to obniżenie temperatury roboczej, możliwość pracy przy wyższych prędkościach oraz zmniejszenie emisji oleju do środowiska. (MARAT)
Coraz powszechniej stosuje się w maszynach układy centralnego smarowania łożysk. Producenci stosują w łożyskach nowoczesne smary, np. o przedłużonym działaniu, zwiększonej rozpiętości temperatur pracy, a także tzw. smary „eko” zapewniające mniejsze opory toczenia, przez co aplikacja zużywa mniejsze ilości energii. Łożyska wykonane z nowoczesnych materiałów (syntetyczne, ceramiczne) nie wymagają smarowania i są z założenia bezobsługowe. (Multi-Mac)
Na uwagę zasługuje przede wszystkim zastosowanie protokołu CAN-BUS, czyli układu monitorowania stanu smarowania. Interesujące mogą być również środki smarne stosowane w serii łożysk Exopar oraz nowe materiały niewymagające smarowania w łożyskach ślizgowych. (SKF Polska)
Czym się kierować przy doborze uszczelnień łożyska?
Parametrami pracy, warunkami otoczenia, konstrukcją węzła łożyskowego oraz wymaganiami konkretnych gałęzi przemysłu, np. dopuszczenia do kontaktu z żywnością. (SKF Polska)
Kryteria doboru uszczelnień możemy podzielić na 2 grupy:
1) Związane z warunkami pracy węzła łożyskowego i możemy wyróżnić:
- temperaturę pracy uszczelnienia,
- prędkość obrotową,
- rodzaj smarowania,
- dopuszczalną wielkość niewspółosiowości,
- czy uszczelnienie będzie zabudowane na wale pionowym,
- zdolność do utrzymywania środka smarnego.
2) Związane z wymaganym poziomem ochrony przed zanieczyszczeniami. W tej grupie rozpatrujemy stopień ochrony przed kurzem, małymi i dużymi cząstkami zanieczyszczeń (w tym cząstkami powodującymi ścieranie) oraz rozpylanymi cieczami. Istotnym kryterium jest również odporność chemiczna materiału, z którego wykonane jest uszczelnienie. (MARAT)