Smarowanie łożysk
-- piątek, 13 maj 2011
- stabilność mechaniczna,
- odporność smaru na działanie wody,
- właściwości antykorozyjne,
- obecność dodatków przeciwzatarciowych (EP) i przeciwzużyciowych (AW).
Przy doborze zamienników należy wziąć również pod uwagę rodzaj oleju bazowego oraz kompatybilność zagęszczaczy. (MARAT)
Smary dzielimy na ropopochodne i syntetyczne. Główną cechą, na którą należy zwrócić uwagę przy doborze smaru, jest jego lepkość. Specjalny rodzaj smaru musi być stosowany w łożyskach szybko rotujących i pracujących w temperaturze powyżej 100ºC. Specjalny, „jadalny”, smar jest stosowany w łożyskach dla przemysłu spożywczego. Przy doborze smaru do konkretnej aplikacji powinno się brać pod uwagę rozmiar łożyska, prędkość obrotową, temperaturę, obciążenie oraz ogólną charakterystykę warunków pracy i otoczenia. Profesjonalny dobór najlepiej powierzyć wykwalifikowanym dostawcom smarów lub dystrybutorowi łożysk. (Multi-Mac)
Czy istniejące łożyska można zamienić na takie, które nie wymagają obsługi?
W pewnych okolicznościach tak. Spora liczba łożysk jest dostępna w wersji uszczelnionej, nasmarowanej na cały okres eksploatacji. Czasem stosuje się specjalne wykonania np. seria łożysk exopar. (SKF Polska)
Dla łożysk ślizgowych odpowiednia technologia jest dostępna od dawna, tj. stosowanie łożysk, w których pary ślizgowe są kombinacją stali z tkaniną PTFE lub kompozytem brązu spiekanego. W przypadku łożysk tocznych nie ma jednego rozwiązania, dostępnego dla wszystkich rodzajów łożysk. Większość łożysk kulkowych i wałeczkowych jest dostępna z wypełnieniem typu Solid Oil – jest to matryca polimerowa nasączona olejem, która zapewnia smarowanie na cały okres eksploatacji. Małe łożyska kulkowe pracujące pod niewielkim obciążeniem i z małą prędkością obrotową możemy zastąpić samosmarującymi łożyskami polimerowymi. Inne rozwiązania, takie jak zastosowanie łożysk hybrydowych lub łożysk, których elementy toczne zostały pokryte materiałem ceramicznym (np. SKF „NoWear”), umożliwiają znaczne wydłużenie okresów obsługowych, a w warunkach skrajnego smarowania zapewniają większą trwałość niż łożyska standardowe. Nie są to jednak konstrukcje całkowicie bezobsługowe. (MARAT)
Dostępne są na rynku syntetyczne i ceramiczne łożyska odporne na temperaturę i czynniki chemiczne, o dużej wytrzymałości, dużej odporności na ścieranie, bezsmarowe, które z założenia są łożyskami bezobsługowymi. Ich wadą jest wysoka cena oraz to, że nie znajdują one zastosowania we wszystkich aplikacjach. (Multi-Mac)