Smarowanie łożysk
-- piątek, 13 maj 2011
Jak wiadomo, łożysko stanowi element maszyny czy urządzenia, który podtrzymuje inną część w sposób umożliwiający jej względny ruch obrotowy. Stąd też kluczową rolę odgrywa odpowiednie smarowanie łożyska.
Raport powstał w oparciu o dane uzyskane z ankiety przeprowadzonej w marcu 2011 r. wśród czytelników miesięcznika Inżynieria i Utrzymanie Ruchu Zakładów Przemysłowych. Oprócz tego przy tworzeniu raportu bazowano na informacjach pochodzących od producentów i dostawców łożysk i urządzeń smarujących. Raport nie stanowi pełnego obrazu rynku.
Trudne warunki pracy łożysk
Podczas badania ankietowego redakcja miesięcznika Inżynieria i Utrzymanie Ruchu Zakładów Przemysłowych zapytała swoich czytelników o trudne warunki, w jakich pracują łożyska. Na pierwszym miejscu wymieniono wysoką temperaturę (ponad 55% ankietowanych). W opinii czytelników temperatura ta niejednokrotnie wynosi od 170ºC do 300ºC. Wynika to stąd, że łożyska bardzo często znajdują zastosowanie w piecach do obróbki cieplnej.
Jako trudne warunki pracy na drugim miejscu ex aequo (ponad 44%) ankietowani wymieniają podwyższone prędkości (od 1400 do 12 000 obr./min) oraz duże obciążenia. W zakresie trudnych warunków pracy łożysk na trzecim miejscu (ok. 39%) czytelnicy podali substancje agresywne. Są to: soda kaustyczna, fosforany, zasady, środowisko kwaśne maszyn galwanicznych. Czwarte miejsce (ok. 22%) w zestawieniu trudnych warunków pracy łożysk zajmuje niska temperatura. W opinii czytelników wynosi ona niejednokrotnie poniżej –40ºC. W kategorii sklasyfikowanej jako „inne trudne warunki” ankietowani wymienili występowanie pyłów, szlamu poszlifierskiego oraz wody.
Łożyska najczęściej stosowane
Redakcja Inżynierii i Utrzymania Ruchu Zakładów Przemysłowych zapytała także swoich czytelników o najczęściej stosowane łożyska z uwzględnieniem rodzaju ich smarowania. Na pierwszym miejscu wymieniono łożyska smarowane cieczami lub smarami plastycznymi (ok. 94%). Drugie miejsce ex aequo zajmują łożyska bezsmarowe (samosmarowne) oraz łożyska o smarowaniu hydrostatycznym lub hydrodynamicznym (ponad 26% ankietowanych).
Łożyska smarowane cieczami lub smarami plastycznymi najczęściej produkują lub dostarczają firmy SKF, Wika, FAG, Nachi, INA oraz Timken. W zakresie łożysk samosmarownych ankietowani korzystają z produktów i dostaw firm FŁT – Kraśnik, SKF, FAG, Timken oraz INA. Łożyska bazujące na smarowaniu hydrostatycznym lub hydrodynamicznym produkują lub dostarczają firmy In Bear, SKF oraz Nachi.