Silniki do trudnych warunków eksploatacyjnych
-- poniedziałek, 03 grudzień 2012
Przedstawiciele fabryk pytani o to, co mogą powiedzieć o silnikach elektrycznych pracujących w firmie, podkreślali dobrą jakość i niezawodność. Podano nawet, że w jednej z fabryk na około 50 silników zdarzyły się dwie awarie w ciągu ostatnich 4 lat pracy. Jednak mówi się, że nowe konstrukcje silników nie zawsze są wytrzymałe pod względem mechanicznym. Bardzo często silniki w aplikacji są przewymiarowane, ale bezawaryjne. Starsze modele silników cechuje wysokie zapotrzebowanie na energię.
Firma Bosch Rexroth oferuje silniki liniowe, które zapewniają bardzo precyzyjne pozycjonowanie i synchronizację. Są to silniki bezrdzeniowe o wysokiej dynamice i prostym sposobie montażu w maszynie. Silniki tego typu są nieodzownym elementem urządzeń technologii montażowej i manipulatorów. Seria silników MCL obejmuje cztery rozmiary o zróżnicowanych długościach i zakresie maksymalnej siły posuwu od 20 do 1700 N. Dla zwiększenia siły posuwu silniki mogą być łączone zarówno szeregowo, jak i równolegle. W razie potrzeby silniki mogą współpracować z układem pomiarowym położenia bazującym na czujnikach Halla. Silniki tego typu nie zawierają rdzenia stalowego. Trójfazowe uzwojenie stanowi jednolitą całość umieszczoną w tworzywie sztucznym. Korpus wirnika jest wykonany z aluminium i służy do jego montażu w maszynie, a także do odprowadzania ciepła. Stojan w kształcie litery U zawiera magnesy stałe i otacza wirnik. Dzięki takiej konstrukcji pomiędzy stojanem a wirnikiem nie występują siły przyciągania, zostało także wyeliminowane zjawisko skokowej pracy silnika przy małych prędkościach.
Silniki aseptyczne
W przemyśle produkcji napojów i spożywczym oraz w branży chemicznej uwzględnia się silniki aseptyczne. W urządzeniach tego typu zastosowanie znajduje gładka powierzchnia, a konstrukcja urządzenia nie zawiera wentylatora. Chłodzenie bazuje bowiem na konwekcji bez zawirowań powietrza. Istotną rolę odgrywa wysoka ochrona przeciwkorozyjna, która jest szczególnie istotna w miejscach narażonych na działanie agresywnych środków czyszczących i dezynfekcyjnych. Na przykład w silnikach aseptycznych firmy SEW Eurodrive przewiduje się klasę ochrony IP69K. Istotną rolę odgrywa ochronne lakierowanie powierzchniowe. Zagłębienia konturów wypełniono kauczukiem. Nie bez znaczenia pozostają podwójne pierścienie uszczelniające. Zawór odpowietrzający również jest wykonany ze stali nierdzewnej. Wprowadzanie przewodów ze śrubami zamykającymi również wykonano ze stali nierdzewnej, podobnie jak wszystkie elementy mocujące przy wale odbioru mocy, takie jak śruby, wpusty, tarcze skurczowe.