Rynek wciąż się kręci
-- czwartek, 22 kwiecień 2010
Ponad 80% użytkowników jest zadowolonych ze współpracy z dostawcą łożysk. W ostatnim roku trzy czwarte z nich nie zrezygnowało ze stosowania łożysk jakiejś marki. Niestety pozostała grupa respondentów została „zmuszona” do takiego kroku. Na decyzję 16% wpłynął brak zaufania do jakości produktu. 7% było niezadowolonych z cen – stwierdzili, że są zbyt wysokie, a 5% nie podobała się niekorzystna polityka cenowa dostawcy. 2% użytkowników zraził brak informacji technicznych na temat łożysk (wykres 5).
Wymiany i awarie
Poprosiliśmy użytkowników, aby odpowiedzieli na pytanie, jak często wymieniają zainstalowane łożyska. Z analizy uzyskanych wypowiedzi wynika, że można ich podzielić na dwie grupy. Pierwsza wymienia łożyska, gdy „zachodzi taka potrzeba”, czyli gdy nastąpi już awaria używanych urządzeń lub zostaną wykryte zużycia w trakcie badań diagnostycznych. Druga grupa zastępuje stare łożyska nowymi profilaktycznie, zgodnie z planami napraw i postojów (tzn. w trakcie serwisowania/remontów głównych maszyn), lub po przepracowaniu przez nie określonej liczby godzin zalecanej przez producenta (zgodnie z dokumentacją techniczno-ruchową).
W łożyskach zużyciu ulegają najczęściej pierścienie wewnętrzne i zewnętrzne oraz ich bieżnie. Kolejnymi częściami, które często się psują, są koszyk łożyska oraz elementy ruchowe. Tego typu problemy spowodowane są niedogodnymi warunkami pracy łożysk (woda, sól, wilgoć, temperatura i środki chemiczne).
Zakup kontrolowany
Najbardziej popularnymi bodźcami wpływającymi na wybór łożyska według użytkowników są ich parametry techniczne i żywotność (96%). Drugim czynnikiem jest cena (52%). Dla klientów ważne jest też wsparcie ze strony dostawców (39%). Rzadko zwracają uwagę na energooszczędność (zmniejszony współczynnik tarcia) (wykres 6).
Kupując łożyska, użytkownicy biorą pod uwagę specyficzne wymagania aplikacji (jakość, niezawodność), wewnętrzną unifikację elementów i standardy zakładu, czas dostawy, a także łatwość montażu.