Raport specjalny: Przenośniki i pasy
-- wtorek, 31 maj 2016
Stosowane są obecnie praktycznie w każdej gałęzi przemysłu. Ze względu na uniwersalność zastosowań produkty te znajdują się w asortymencie wielu firm funkcjonujących na polskim rynku, dzięki czemu są projektowane i produkowane w szerokim zakresie, dostosowanym do indywidualnych potrzeb odbiorcy.
Rosnąca popularność tych rozwiązań w aplikacjach transportu produktów i przeniesienia napędu oraz nieustanne doskonalenie ich konstrukcji jest niewątpliwie następstwem automatyzacji transportu wewnętrznego w zakładach produkcyjnych.
Oprócz samych przenośników ważną rolę podczas transportu materiałów odgrywają takie elementy przenoszenia napędu, jak taśmy i pasy napędowe. Zdaniem Konrada Biniendy, konstruktora mechanika w firmie Wikpol, producenci ciągle prezentują coraz lepsze jakościowo produkty, o większym zaawansowaniu technologicznym, dostosowanym do konkretnej aplikacji. Wytwarzane obecnie elementy napędowe sprawdzają się niemal w każdych warunkach, a ich niewątpliwymi zaletami są: cicha praca, prosta konstrukcja i łatwy serwis.
W raporcie zostaną opisane przenośniki i pasy cieszące się największą popularnością. Będą omówione ich główne zalety oraz kryteria wyboru, a także przedstawione plany zakupowe oraz prognozy sprzedaży na najbliższe 12 miesięcy, sygnalizowane przez respondentów badania przeprowadzonego przez redakcję magazynu Inżynieria i Utrzymanie Ruchu.
Transport niejedno ma imię
Przenośniki to urządzenia służące do tzw. transportu bliskiego, które są przeznaczone do przemieszczania materiałów sypkich lub różnego rodzaju ładunków po określonym torze. Uznawane są obecnie za niezwykle istotne elementy transportu wewnętrznego, gdyż umożliwiają szybkie i efektywne przemieszczanie towaru na poszczególnych etapach linii produkcyjnych. Ich obecność we wszystkich branżach wynika z tego, że umożliwiają transport niemalże każdego materiału. Szerokie spektrum zastosowań przekłada się na dużą różnorodność rozwiązań – oprócz typowych przenośników poziomych dużym zainteresowaniem cieszą się także przenośniki pionowe czy podwieszane.
W opinii większości respondentów przenośniki służą najczęściej do transportu międzyoperacyjnego, odbywającego się między poszczególnymi stanowiskami roboczymi (rys. 1). Natomiast według 19% sondowanych użytkowników oraz 2% dostawców przenośniki są wykorzystywane do transportu stanowiskowego, odbywającego się na jednym stanowisku pracy. Za inne rodzaje transportu został uznany transport pomiędzy wydziałami oraz transport wewnętrzny w ramach pojedynczego urządzenia.
Jak pokazuje rys. 2, największą popularnością cieszą się przenośniki cięgnowe (transport za pomocą cięgna). Tego zdania są wszyscy uczestnicy badania. Na drugim miejscu znalazły się przenośniki bezcięgnowe (transport za pomocą innych niż cięgno elementów mechanicznych, drgań lub grawitacji), a na trzecim – przenośniki z medium pośredniczącym (transport w strumieniu gazu lub cieczy).





