Raport: Pasy transmisyjne (napędowe)
-- wtorek, 15 grudzień 2015
Należy pamiętać o tym, że prawidłowo dobrany pas jest warunkiem koniecznym optymalnego przenoszenia mocy w układach napędowych. Co ważne, żeby pas mógł pracować bez zarzutu, należy zwrócić uwagę m.in. na jego prawidłowe napięcie. Jak podkreśla przedstawiciel firmy Stomil Sanok, pasy powinny być tak naprężone, aby pojawiający się poślizg na kole nie przekroczył 1%. – Zbyt mały naciąg powoduje nadmierny poślizg pasów na kole pasowym, a zbyt duży – zmniejszenie żywotności pasa oraz szybsze zużycie łożysk w maszynie napędowej lub napędzanej. W czasie transportu i przechowywania maszyn zaleca się zmniejszenie naciągu pasów.
W celu uzupełnienia warto dodać, że tytułowe produkty najczęściej zamawiane są na podstawie pasów z dokumentacji technicznej – tak twierdzi ok. 70% respondentów. W pozostałych przypadkach zamówienie jest dokonywane na podstawie indywidualnego doboru pasów przy podanych danych (rys. 2).
Jakie pasy są najchętniej wybierane: pasy z rękawa (bez łączenia), klasyczne łączone na zakładkę, czy może łączone na zęby? Według ankietowanych dostawców wybór klientów najczęściej pada na pasy klasyczne łączone na zakładkę, natomiast zdaniem użytkowników najpopularniejszym rozwiązaniem są pasy z rękawa – bez łączenia (rys. 3).
Na uwagę zasługuje też fakt, że największym zainteresowaniem cieszą się pasy złączone w obwód. Tego zdania jest 80% użytkowników i 71% dostawców. Jak pokazuje rys. 4, inne rozwiązania są praktykowane znacznie rzadziej.
Co przyniesie 2016 r.?
Według prognoz 86% ankietowanych dostawców przewidywana sprzedaż pasów napędowych w 2016 r., w porównaniu z 2015 r., będzie większa. Przyczynić ma się do tego postępująca automatyzacja produkcji, która jest związana z większym zapotrzebowaniem na tego rodzaju pasy. Reszta dostawców uważa, że mimo pojawiania się wciąż nowych obszarów zastosowań pasów napędowych, ich sprzedaż w 2016 r. pozostanie taka sama.
Przyjrzyjmy się teraz planom zakupowym ankietowanych użytkowników. Zgodnie z odpowiedziami udzielonymi przez 80% osób, budżet przewidziany na zakup pasów napędowych w 2016 r. będzie taki sam jak w 2015 r. Zmniejszenie budżetu zakłada 8% respondentów, a zwiększenie – 4%. Warto dodać, że 8% osób w ogóle nie planuje zakupu pasów.