Raport: Pasy transmisyjne (napędowe)
-- wtorek, 15 grudzień 2015
Typowe uszkodzenia pasów
Zdaniem ankietowanych dostawców najczęściej zgłaszane przez klientów uszkodzenia pasów transmisyjnych to przede wszystkim: uszkodzenie w miejscu łączenia, zerwanie pasa spowodowane uszkodzeniem mechanicznym, uszkodzenia profili, starcie powierzchni nośnej. Dostawcy podkreślają, że problemy z pasami, które przekładają się na niezadowolenie z ich użytkowania, często są następstwem złego dobrania pasa do aplikacji.
Natomiast z praktyki ankietowanych użytkowników wynika, że najczęściej występującymi uszkodzeniami są: rozciąganie, przecieranie, urywanie, pękanie oraz przegrzanie. Na zużycie się i kruchość pasów ma wpływ wiele czynników, np. wysoka temperatura czy środki chemiczne. Poza tym należy podkreślić, że w wyniku użytkowania pasów dochodzi do typowego zużycia eksploatacyjnego. W celu uniknięcia problemów z pasami powinno się zwracać uwagę także na czas bezpiecznej eksploatacji wskazany w DTR.
Trudna sztuka doboru pasa
Przy doborze pasa napędowego powinno się wziąć pod uwagę wiele różnych czynników. Przydatnym narzędziem jest kwestionariusz technicznego doboru pasów napędowych, który można znaleźć na stronie dostawców. W kwestionariuszu tym należy określić średnicę, obroty i szerokość zarówno koła napędzanego, jak i rolki napędowej. Ważne jest też podanie długości, grubości i szerokości pasa, a także rodzaju napędu i jego mocy. Nabywca pasa proszony jest również o określenie kierunku obrotu (stały lub dwukierunkowy), mocy znamionowej oraz dystansu między środkami symetrii kół. Istotne jest też uwzględnienie kształtu koła napędzanego oraz kształtu rolki napędowej. Wybór pasa determinowany jest również przez warunki pracy (zapylenie, wilgotność, olej, temperaturę itd.) oraz, oczywiście, przez rodzaj maszyny napędzanej.
Jak widać, wybór odpowiedniego pasa to złożony proces, który powinien być poprzedzony szczegółową analizą, najlepiej po konsultacji z ekspertem w tej dziedzinie.
Projektując nowy układ napędowy bądź optymalizując już istniejący napęd, coraz częstszą praktyką jest korzystanie z profesjonalnych programów obliczeniowych. Pozwalają one na szybki wybór optymalnego rozwiązania przeniesienia mocy przez zadany napęd.