Raport: Pasy transmisyjne (napędowe)
-- wtorek, 15 grudzień 2015
Kryteria wyboru
Jednym z ważniejszych czynników branych pod uwagę przy wyborze pasa transmisyjnego jest jego trwałość – kryterium to zostało uznane za bardzo istotne przez 70% respondentów. Ok. 90% ankietowanych przy wyborze kieruje się swoim doświadczeniem, decydując się na pasy już sprawdzone w eksploatacji. Ok. 60% sondowanych osób zwraca też uwagę na niski całkowity koszt zakupu i eksploatacji (LCC) pasów, a 40% na łatwość montażu i wymiany. Z kolei obsługa posprzedażowa (serwis) uznana została za bardzo ważny aspekt przez ok. 30% odpowiadających. Natomiast znana marka (sprawdzony producent) postrzegana jest jako kryterium bardzo ważne przez co czwartego respondenta, średnio ważna – przez co drugiego, reszta ankietowanych uważa ten czynnik za mający drugorzędne znaczenie.
Z obserwacji Mateusza Mermera wynika, że klienci coraz częściej decydują się na pasy produkowane w Europie. Użytkownicy przekonali się, że kupując tanio, zwykle płaci się podwójnie. Przede wszystkim liczy się jakość. Jeśli chodzi o pasy klinowe, to, jak zauważa ekspert, standardem stały się gumy na bazie kauczuków chloroprenowych. – Wzrasta popyt na wysoko wydajne pasy, których jakość będzie odpowiednio dobrana do przekładni. Trend ten dostrzegalny jest zarówno w rolnictwie, jak i w sektorze przemysłowym. Jakość pasów dobierana jest pod kątem zastosowania. W sprzęcie ogrodowym normą jest stosowanie kordów aramidowych oraz jednostronnie gumowanej owijki. W przemyśle wydobywczym, ze względu na trudne warunki pracy i wysokie ryzyko zawodowe, preferowane są pasy spełniające najwyższe normy bezpieczeństwa. Użytkownicy z sektora rolniczego przekonali się, że postój maszyny w okresie żniw jest dużo bardziej kosztowny niż inwestycja w produkt dobrej jakości. Klienci zdają sobie sprawę, że pas odpowiednio dobrany do przekładni, w jakości spełniającej wymagania danego napędu, zapewni długą i bezawaryjną pracę, a co za tym idzie – pozwoli zredukować czas przestoju maszyny oraz koszty częstej wymiany zużytych pasów – mówi Mateusz Mermer.
Jak podkreśla Marek Kotowicz, współwłaściciel firmy Beltor, właściwy i rzetelny dobór odpowiednich pasów napędowych jest kluczem do ograniczenia przestojów technicznych związanych z ich częstą wymianą. – Krótkowzroczność polegająca na wyborze produktu najtańszego, o bardzo niskiej jakości, o który nietrudno na polskim rynku, skutkuje – mówiąc ogólnie – wzrostem kosztów produkcji oraz zwiększeniem prawdopodobieństwa wystąpienia awarii, a także wypadków z udziałem pracowników. Należy jednak mieć nadzieję, że ciągle wzrastająca świadomość osób odpowiedzialnych za wybór taśm pozwoli w przyszłości zmarginalizować tego typu praktyki.