Raport: Pasy transmisyjne (napędowe)
-- wtorek, 15 grudzień 2015
Transmisja mocy za pomocą pasów jest stosowana na szeroką skalę praktycznie w każdej gałęzi przemysłu. Dzięki bogatej ofercie rynkowej można optymalnie dobrać pas napędowy do danej aplikacji.
Jakie pasy transmisyjne (napędowe) są najpopularniejsze i jakie są najważniejsze obszary ich zastosowań? Jakie są główne kryteria brane pod uwagę przy wyborze pasów? Na te m.in. pytania odpowiedzieli w ankiecie Czytelnicy naszego magazynu.
Pasy klinowe – proste, tanie i wciąż bardzo popularne
Z odpowiedzi udzielonych przez użytkowników wynika, że największą popularnością cieszą się pasy klinowe. Twierdzi tak 88% respondentów. Jeśli chodzi o typowania dostawców, to pasy te znalazły się na trzecim miejscu, tuż po pasach zębatych i płaskich (rys. 1).
W opinii Mateusza Mermera, specjalisty w firmie Stomil Sanok, pas klinowy to jeden z najważniejszych elementów przekładni napędowej. Przez wiele lat produkt ten był trochę niedoceniany i pomimo postępu technologicznego w dalszym ciągu to właśnie pas klinowy jest najprostszym i najtańszym sposobem przeniesienia napędu. Dowodem na efektywność tego rozwiązania jest to, że powszechnie stosuje się go w wielu rodzajach napędów od blisko 100 lat.
Zdaniem respondentów stosowanie pasów klinowych, mających w przekroju kształt trapezu równoramiennego lub zbliżony do trapezu, wiąże się z wieloma korzyściami. Już sam kształt bowiem zapewnia dużą wartość siły tarcia przy niewielkim napięciu wstępnym pasa oraz umożliwia dobrą współpracę z kołami pasowymi o niewielkiej średnicy. Rozwiązanie to ma ponadto wiele innych zalet. Jakich? Według Mateusza Mermera przekładnia pasowa z pasami klinowymi zapewnia spokojną, płynną i cichą pracę. Zaletą tego rozwiązania jest zdolność do łagodzenia gwałtownych zmian obciążenia i tłumienie drgań. Koszty eksploatacji są relatywnie niskie – konstrukcja jest prosta i tania, nie wymaga specjalnej obsługi i konserwacji. Przełożenie może być z łatwością zmieniane przez zastosowanie kół z wieloma rowkami o różnych średnicach i przekładanie pasa z jednych rowków na drugie. Dodatkową zaletą przekładni pasowej jest nieprzenoszenie napędu w czasie krótkotrwałych przeciążeń, co zabezpiecza inne mechanizmy układu napędowego przed nadmiernymi przeciążeniami i w rezultacie – uszkodzeniem. Przekładnie pasowe są mało wrażliwe na niedoskonałości wzajemnego ustawienia osi wałów. Napędy pasowe dają możliwość rozdziału mocy, czyli przenoszenia napędu z jednego wału na inne.