Raport: Outsourcing utrzymania ruchu
-- sobota, 14 kwiecień 2012
Czego brakuje w usługach
W opinii przedstawicieli fabryk przy świadczeniu usług outsourcingu brakuje odpowiedzialności i jasnych zasad. Przydałaby się również skuteczna prewencja w działaniu. Wielu usługobiorców nie ma zaplecza warsztatowego w zakresie obróbki skrawaniem, a także prac ślusarskich i spawalniczych. Wiele do życzenia pozostawia analizowanie raportowanych zdarzeń serwisowych. Niejednokrotnie brakuje elastyczności czasu pracy w systemie trzyzmianowym. Zabezpieczeniem świadczenia usług na wysokim poziomie jest umowa sporządzona na piśmie.
Należy pamiętać o odpowiednim wyborze dostawcy usług. Zamawiający powinien zadbać o wybór firmy o konkretnym profilu, odpowiednich uprawnieniach i doświadczeniu w wykonywaniu przeglądów. Wiele fabryk dla zachowania wysokiego poziomu usług ogłasza przetarg na prace o określonym zakresie, co wpływa motywująco na firmę zewnętrzną.
Różny jest zakres usług outsourcingu. Jak podają przedstawiciele fabryk, na zewnątrz zleca się sprawowanie nadzoru nad mechaniką, serwisem okresowym maszyn i usługami o charakterze specjalistycznym. Wydziela się na zewnętrz prace budowlane, sprężarki oraz środki transportu. Niejednokrotnie świadczone usługi mają charakter wsparcia dla istniejącego utrzymania ruchu. Outsourcing może objąć diagnostykę maszyn, oprogramowanie i elektrykę. Niejednokrotnie firmy zewnętrzne dbają o prawidłową pracę suwnic i utrzymanie stanu technicznego budynku.
W większości przypadków firma świadcząca usługi korzysta ze swoich narzędzi i sprzętu kontrolnego. Dobrym rozwiązaniem, z pewnością poprawiającym skuteczność prowadzonych działań, jest audytowanie sprzętu wykonawcy przez zamawiającego lub podmiot niezależny. Wszelkie prace przebiegają w oparciu o instrukcje, które opracowuje wykonawca. Jednak ważne pozostaje, aby dokumenty tego typu były zatwierdzane przez zleceniodawcę. Jest przy tym konieczna całkowita zgodność z procedurami fabryki zlecającej usługę.