Raport: Outsourcing utrzymania ruchu
-- sobota, 14 kwiecień 2012
Outsourcing utrzymania ruchu jest powierzeniem innej firmie opieki nad maszynami i urządzeniami w fabryce. Stąd też od rzetelności, kompetencji i wiedzy podmiotu zewnętrznego niejednokrotnie zależy ciągłość procesów produkcyjnych i bezpieczeństwo ludzi.
Wybór outsourcingu utrzymania ruchu jest argumentowany przede wszystkim względami ekonomicznymi. Podkreśla się przy tym możliwość koncentrowania się na rdzeniu biznesu. Działy Utrzymania Ruchu nie chcą nabywać drogiego sprzętu diagnostycznego, niezbędnego przy wykrywaniu usterek maszyn. Kwestia ta dotyczy również specjalistycznych szkoleń, na które budżety są ograniczane. Serwisowanie maszyn i urządzeń nie przynosi zysków fabryce.
Mówi się, że outsourcing utrzymania ruchu ma więcej zalet niż wad. Nowoczesne i skomplikowane maszyny wymagają ingerencji producenta. Warto również wspomnieć o wyborze outsourcingu, który jest narzucony przez najwyższe szczeble zarządzania fabryką. W dużej mierze sytuacja tego typu dotyczy dużych korporacji. Niejednokrotnie outsourcing dyktuje polityka firmy zmierzająca do całkowitego zlecenia podmiotom zewnętrznym wszystkich pomocniczych procesów działania fabryki. Korzystanie z outsourcingu utrzymania ruchu często wynika ze światowych trendów.
Bardzo często firmy zlecają podmiotom zewnętrznym przygotowanie oraz udział w odbiorach technicznych na przykład suwnic, które wymagają kontroli prowadzonych przez Urząd Dozoru Technicznego. Istotę rozbudowanych fabryk, realizujących skomplikowane procesy technologiczne, stanowi duża ilość różnorodnych maszyn, urządzeń i instalacji. Tym sposobem bardzo często nie jest możliwe prowadzenie przez własnych pracowników tak szerokiego spektrum działań. Outsourcing utrzymania ruchu pozwala na prowadzenie prac w trakcie przerw produkcyjnych. Kluczowe pozostaje przy tym utrzymanie stanów magazynowych dla części zamiennych bez wcześniejszego ponoszenia kosztów. Konieczność ponoszenia nakładów finansowych w tym zakresie jest bowiem przerzucana na firmę zewnętrzną.
Outsourcing olejowy
Nowoczesne usługi outsourcingu gospodarki smarnej sprowadzają się nie tylko do wymiany przepracowanych olejów. Coraz częściej do usług podchodzi się dwuetapowo. Pierwszy etap polega na wdrożeniu oczyszczania olejów przez firmę zewnętrzną. Tym sposobem zyskuje się sprawdzenie skuteczności usług w warunkach panujących w danej firmie bez ryzyka ponoszenia zbędnych nakładów inwestycyjnych. Niejednokrotnie przewiduje się zabezpieczenie interesów fabryki poprzez odpowiednie klauzule. Zwalniają one z opłaty za usługę w wypadku nieuzyskania efektu określonego w ofercie. Ponadto już na tym etapie pracownicy danej fabryki zostają nie tylko przeszkoleni w zakresie obsługi urządzeń oczyszczających, ale również w zakresie prowadzenia prewencyjnej gospodarki smarowniczo-olejowej z uwzględnieniem kompleksowych analiz olejowych oraz śledzenia trendów. Oprócz tego są prowadzone analizy ekonomiczne efektów wdrożenia programu oraz inwestycji w zakup urządzeń do pielęgnacji olejów. Realizacja pierwszego etapu powoduje, że drugi etap, polegający na zakupie przez fabrykę własnych urządzeń, jest realizowany zgodnie z konkretnymi potrzebami i warunkami, z wyeliminowaniem ryzyka nietrafionych decyzji.