Raport: Łożyska
-- środa, 08 kwiecień 2015
Bez wątpienia o wielkości sprzedaży łożysk decyduje rozwój przemysłu. Jak podaje raport Frost & Sullivan, już w 2018 r. wartość rynku łożysk wyniesie 26,7 mld dolarów.
Łożyska a oszczędzanie energii
Coraz większą uwagę przywiązuje się do łożysk energooszczędnych oraz doboru środków smarnych. W szczególności chodzi o takie parametry, jak lepkość kinetyczna i lepkość dynamiczna. Na oszczędność energii wpływa również smarność, starzenie oraz odporność.
Nieco ponad 25% fabryk i zakładów przemysłowych stosuje łożyska energooszczędne. Szacuje się, że gdyby łożyska energooszczędne (model SKF E2) zastosować w każdym silniku elektrycznym pracującym w USA i Unii Europejskiej, oszczędności energii osiągnęłyby wartość 2,46 mld kWh/rok. W konstrukcji łożysk energooszczędnych najczęściej przewiduje się specjalny koszyk polimerowy, a także zarys wałeczków. Nieco odmienny w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami jest również zarys bieżni i obrzeża prowadzącego. Zastosowanie znajduje ponadto zmodyfikowany profil bieżni, a także jej długość i zminimalizowane podcięcia. Zoptymalizowana jest też liczba wałeczków.
Pod względem smarowania
Najczęściej używane są łożyska smarowane cieczami lub smarami plastycznymi. Nieco mniejszym uznaniem cieszą się łożyska bezsmarowe (samosmarowne) oraz łożyska bazujące na smarowaniu hydrostatycznym lub hydrodynamicznym.
Jak podają czytelnicy czasopisma Inżynieria i Utrzymanie Ruchu Zakładów Przemysłowych, łożyska smarowane cieczami lub smarami plastycznymi najczęściej są produkowane lub dostarczane przez firmy: SKF, Wika, FAG, Nachi, INA oraz Timken. W zakresie łożysk samosmarownych korzysta się również z produktów i dostaw firm FŁT – Kraśnik, SKF, FAG, Timken oraz INA. Łożyska bazujące na smarowaniu hydrostatycznym lub hydrodynamicznym są produkowane lub dostarczane przez firmy In Bear, SKF oraz Nachi.