Raport: Łożyska do silników elektrycznych
-- wtorek, 16 luty 2016
Powodów do narzekań jest znacznie mniej. Jednym z nich jest np. brak informacji o nowościach na rynku, kierunkach rozwoju łożysk, a także ich prawidłowej eksploatacji.
Wydatki na łożyska w 2016 r.
W przypadku 87% ankietowanych wydatki na łożyska w 2016 r. w porównaniu z rokiem ubiegłym pozostaną na takim samym poziomie. 10% użytkowników planuje zwiększyć nakłady finansowe na zakup łożysk (średnio o ok. 5%), a 3% respondentów deklaruje ich zmniejszenie (średnio o ok. 10%).
Natomiast w opinii większości dostawców sprzedaż łożysk do silników elektrycznych pozostanie bez zmian.
Na rynku
Jednym z najważniejszych na świecie dostawców łożysk tocznych, opraw łożyskowych oraz części i przyrządów służących do łożyskowania jest firma SKF. Łożyska SKF są wykorzystywane w seryjnej produkcji wielu renomowanych producentów samochodowych. SKF produkuje praktycznie każdy typ łożyska kulkowego lub wałeczkowego. Wiele z nich jest dostępnych w więcej niż jednej z czterech klas wydajności: standardowe łożyska SKF, SKF Explorer, energooszczędne łożyska SKF oraz superprecyzyjne łożyska SKF. Dostępny jest również bogaty asortyment łożysk ślizgowych, oczkowych i tulei. Zakres wariantów konstrukcyjnych i materiałowych dla tych łożysk jest bardzo szeroki i zróżnicowany.
Omawiając temat łożysk, nie można pominąć firmy Schaeffler Gruppe, która na całym świecie rozwija i produkuje pod marką INA łożyska toczne, łożyska ślizgowe, systemy liniowe dla przemysłu, a także jest dostawcą precyzyjnych elementów do silników, przekładni i układów napędowych. Od 2001 r. do Schaeffler Gruppe należy też marka FAG, mająca ponad 100-letnią tradycję. Jest znana na całym świecie z programu łożysk standardowych i wysoko precyzyjnych łożysk dla przemysłu motoryzacyjnego, maszynowego oraz lotniczego i kosmicznego. Produkty marki INA i FAG reprezentuje w Polsce firma Schaeffler Polska.
Jednym z największych światowych producentów łożysk jest też firma NTN – dostawca zarówno dla sektora przemysłowego, jak i motoryzacyjnego. Pełny asortyment łożysk uzupełniony jest produkcją równobieżnych przegubów uniwersalnych oraz narzędzi precyzyjnych. Siedziba główna firmy mieści się w Osace w Japonii.
Z kolei SNR to międzynarodowa grupa powstała w 1946 roku we Francji. Zatrudnia ok. 4 tys. pracowników w sześciu fabrykach oraz sprzedaje swoje produkty do ponad 120 krajów. Już w połowie lat 50. fabryki SNR wytwarzały dziesiątki tysięcy łożysk dziennie, a produkcja rosła wraz z zapotrzebowaniem na części używane w samochodach francuskich marek. Udział firmy w przedsięwzięciach z branży lotniczej i astronautycznej pozwolił jej na wypracowanie nowoczesnych technologii, dzięki którym jej asortyment skierowany na rynek motoryzacyjny – bogaty wybór łożysk, elementów układu zawieszenia oraz zestawów rozrządu, przeznaczonych do samochodów europejskich, azjatyckich i amerykańskich – cechuje się wysoką jakością i trwałością. Łożyska tej firmy wykorzystywane są również do pierwszego montażu w samochodach marki Renault.

