Raport: Łożyska do silników elektrycznych
-- wtorek, 16 luty 2016
Z kolei łożyska stożkowe mają stożkowe bieżnie na pierścieniach wewnętrznym i zewnętrznym, między którymi umieszczone są stożkowe wałeczki. Przedłużenia tzw. linii tworzących dla wszystkich powierzchni stożkowych zbiegają się w jednym punkcie na osi łożyska. Ze względu na swoją konstrukcję łożyska stożkowe szczególnie dobrze nadają się do przenoszenia obciążeń złożonych (promieniowych i osiowych). Zdolność łożysk do przenoszenia obciążeń osiowych jest w dużym stopniu zależna od kąta działania. Im większy kąt, tym większa obciążalność osiowa łożyska. Łożyska stożkowe są na ogół rozłączne. Oznacza to, że pierścień wewnętrzny tworzący całość z zestawem wałeczków może być montowany niezależnie od pierścienia zewnętrznego.
W dalszej kolejności wśród najczęściej stosowanych pojawiły się łożyska ślizgowe, igiełkowe, baryłkowe, a na samym końcu – toroidalne.
Do ciekawszych rozwiązań należy łożysko toroidalne CARB, które jest zwartym łożyskiem wałeczkowym, wahliwym. Zostało opracowane przez firmę SKF i wprowadzone na rynek w 1995 r. Dzięki unikatowej konstrukcji łączy ono wahliwość łożyska baryłkowego z możliwością kompensacji przemieszczenia osiowego wewnątrz łożyska, typową dla łożysk walcowych. Poza tym może być wykonane także w wersji o niewielkim przekroju poprzecznym, charakterystycznym dla łożyska igiełkowego. Łożyska CARB nadają się do bardzo wielu łożyskowań, których zadaniem jest przenoszenie obciążeń promieniowych. Mogą być stosowane wyłącznie jako łożyska swobodne i świetnie sprawdzają się w tej roli – ze względu na swoją wahliwość i zdolność kompensacji przemieszczenia osiowego. Oferują konstruktorom całkowicie nowe możliwości zmniejszenia węzłów łożyskowych oraz ograniczenia ich ciężaru i kosztu produkcji. Odpowiednio przesuwając pierścienie łożyska względem siebie, można precyzyjnie ustalić luz wewnętrzny promieniowy w łożysku.
Jeśli chodzi o łożyska niestandardowe, cechujące się nietypowymi wymiarami lub przeznaczone do pracy w trudnych warunkach środowiskowych, są one używane przez 53% ankietowanych. Tego rodzaju łożyska znajdują zastosowanie najczęściej w miejscach, w których występuje niska lub wysoka temperatura, duże zapylenie, a także kontakt z substancjami agresywnymi. Ponadto łożyska niestandardowe stosowane są często w przypadku występowania dużych obciążeń i prędkości oraz kontaktu z wodą.
Ankietowaną grupę zapytaliśmy również o najczęściej wybierane marki łożysk. Okazuje się, że największym zainteresowaniem cieszą się produkty takich producentów, jak: SKF, FAG i SNR. Popularne są również łożyska NSK, FŁT-Kraśnik, INA, TIMKEN, NTN, Prema itd.

