Przenośniki
-- wtorek, 29 czerwiec 2010
Jakie są koszty eksploatacji przenośników?
Obecne tendencje zmierzają do usprawniania procesów produkcyjnych nawet kosztem zwalniania pracowników. Daje się zauważyć, że poniesione koszty na tego typu przedsięwzięcia stymulują wzrost produkcji i tempo rozwoju wielu firm. Uzyskane w ten sposób korzyści mimo ponoszonych kosztów związanych z utrzymaniem przenośników i późniejszym ich serwisowaniem bardzo szybko się zwracają i przekonują bardziej sceptycznie myślących, że jest to odpowiedni kierunek zapewniający dalszy rozwój i możliwość przetrwania na rynku.
Jakie czynniki o charakterze ekonomicznym i technicznym przemawiają za stosowaniem przenośników?
Jednym z czynników wymuszających zastosowanie przenośników jest rozbudowa istniejących już linii związana z zakupem nowych maszyn produkcyjnych. Rozbudowy te związane są często ze wzrostem zapotrzebowania na produkt, wynikają z chęci utrzymania się na tym rynku lub podkreślenia na nim swojej dominacji. Ograniczenia przestrzeni także wpływają na wybór takich ciągów transportujących. Ich zadaniem jest wtedy zwiększenie wydajności poprzez wyeliminowanie przestarzałych procedur produkcyjnych, starych i nierentownych stanowisk pracy (zwłaszcza tych wymagających dużego nakładu siły fizycznej), zwiększenie bezpieczeństwa pracy, wyeliminowanie także nadmiernego zatrudnienia bez konieczności ponoszenia kosztów związanych z rozbudową zakładu o nowe hale produkcyjne. Stosowanie przenośników pozwala na lepsze kontrolowanie procesów produkcyjnych, ukierunkowuje odpowiedzialność za procesy na każdym etapie powstawania produktu, daje możliwość szybszego dostosowania się do potrzeb klientów. Przenośniki i związane z nimi oprzyrządowanie rozwiązują problemy, z którymi często nie radzi sobie czynnik ludzki (duże ciężary, wydajności, skomplikowane procesy produkcyjne, szkodliwe dla zdrowia miejsca itp.)
Krystian Wojciechowski, PROMAG-SYSTEMY
W Polsce występuje tylko kilka czołowych firm zajmujących się produkcją różnego rodzaju przenośników, które są w stanie realizować duże inwestycje przenośnikowe, całe zautomatyzowane linie technologiczne w tzw. systemie pod klucz, zarówno w kraju, jak i za granicą. Są to duże firmy posiadające wdrożone systemy jakościowe, certyfikaty międzynarodowych urzędów, własne działy konstrukcyjne oraz zaplecze produkcyjne i serwisowe. Oprócz tych kilku czołowych firm występuje wiele firm tzw. garażowych, wykonujących pojedyncze przenośniki, oraz tzw. integratorzy – firmy bez własnej produkcji i serwisu, które jedynie są pośrednikami scalającymi urządzenia kupowane od innych firm z automatyką pochodzącą także od ich poddostawców.