Przenośniki
-- wtorek, 29 czerwiec 2010
Wybór przenośnika
Przyjęcie odpowiednich kryteriów już na etapie projektowania przenośnika warunkuje jego użytkowanie przez długi czas. Na etapie zbierania danych do projektowania w pierwszej kolejności powinien być uwzględniony rodzaj transportowanego materiału. Przede wszystkim chodzi o cechy dotyczące jego gabarytów, ciężaru, a także typu i struktury. Nie bez znaczenia pozostaje również temperatura ładunku. Należy założyć wydajność nominalną oraz ewentualną możliwość jej regulowania. Na tym etapie powinny być uwzględnione cechy, które decydują o konstrukcji przenośnika. Są to przede wszystkim parametry dotyczące długości, szerokości, a także kąta nachylenia, wysokości podnoszenia oraz obciążenia. Nie bez znaczenia pozostaje również budżet użytkownika.
– Rozważając produkt w aspekcie wyboru przenośnika, należy zwrócić uwagę na to, czy jego przemieszczanie odbywać się będzie w sposób uszeregowany, czy produkt ma charakter luźny, rozproszony, jaka jest jego stabilność, jakie są jego gabaryty, waga, prędkość przesuwania (wydajność), czy mamy do czynienia z produktem pojedynczym, w saszetkach, w opakowaniu zbiorczym czy na palecie. Ważnymi informacjami są także inne dane związane z samym produktem (czy jest on zmrożony, gorący, mokry, kruchy, zaolejony oraz z jakiego jest materiału) – twierdzi Jacek Bujnowski z firmy PROFILEX. – Rozważając wybór przenośnika należy zwrócić uwagę m.in. na: ilość miejsca, jaka została przeznaczona na przebieg przenośnika, i stan skupienia produktu (ważne m.in. dla doboru nośnika). Rozpatrujemy także czynniki zewnętrzne (wilgoć, wysoka temperatura, kontakt z wodą, hala produkcyjna, odkryta przestrzeń) i branżę odbiorcy (wpływa ona z jednej strony na dobór materiałów wykorzystanych w projektowaniu, zaś z drugiej pozwala oszacować koszty związane z danym projektem). Na wybór typu przenośnika wpływają także zadania i funkcje, jakie ma spełniać przenośnik, oraz przeznaczone na jego wykonanie środki finansowe (zdarza się, że oczekiwania klientów nie idą w parze z przeznaczonymi środkami). Dobierając przenośnik, zwracamy także uwagę na dodatkowe opcje związane z wyposażeniem, które wpływają na konstrukcję (bandy boczne, regulowane podpory, koła z hamulcem na podporach, obudowy i zabezpieczenia zewnętrzne, konieczność zastosowania detektorów, usytuowanie silnika (np. pod przenośnikiem lub w części środkowej), elementów pneumatycznych, czujników, stoperów, wyłączników itp.