Przekaźniki
-- niedziela, 15 listopad 2009
PodsumowaniePowszechność zastosowań i coraz szersza oferta różnorodnych przekaźników dostępnych na rynku powoduje, że rynek jest duży, zróżnicowany i warto o niego walczyć. Stale pojawiają się nowe rozwiązania. Odbiorcy zwracają uwagę na oszczędzanie energii. Można tu wspomnieć na przykład o zainteresowaniu przełącznikami bistabilnymi, w których po podaniu napięcia następuje przełączenie styków i ten stan może być utrzymany dowolnie długo bez pobierania przez przekaźnik prądu. Wśród firm, dostawców przekaźników są zarówno krajowi producenci, jak choćby
Relpol, oraz przedstawicielstwa znanych zagranicznych producentów. Na rynku działa też znaczna grupa firm, dla których przekaźniki są tylko na przykład częścią oferty elementów elektronicznych. Widać specjalizację w dostarczaniu niektórych grup przekaźników. Jak mówi Katarzyna Jochemska, marketing manager w firmie SABUR, ma ona w swojej ofercie wyłącznie przekaźniki czasowe, a ich producentem jest szwajcarska firma Saia-Burgess.
Dostępne są przekaźniki na przykład wielofunkcyjne z kilkoma zakresami czasowymi (do 10 funkcji i 12 zakresów czasowych). Do ich cech charakterystycznych należy według Katarzyny Jochemskiej na przykład to, że do wszystkich nastaw, regulacji oraz mocowania wystarczy tylko jedno narzędzie (wkrętak płaski lub krzyżowy pozidrive 2). Wszystkie modele rodziny KOL Saia-Burgess przystosowane są do montażu na szynie DIN.
Specjalizacja w określonej grupie przekaźników pomaga w bardziej fachowej obsłudze rynku, pod warunkiem że dział ten traktuje się z należną uwagą. Wielu dystrybutorów, dla których przekaźniki nie są znaczącym produktem, wprowadza i wycofuje je ze swojej oferty, co z punktu widzenia obsługi klienta nie jest dobrą sytuacją.
Duża konkurencja na rynku przekaźników powoduje nacisk na obniżanie cen, zwłaszcza obecnie w okresie ogólnoświatowego kryzysu ekonomicznego. W produkcji przekaźników stosuje się na przykład surowce, takie jak metale szlachetne, miedź, których cena utrzymuje się stale na wysokim poziomie. Producenci zmuszeni są do szukania oszczędności, nawet kosztem jakości, by nie tracić klientów.