Pasy i łańcuchy napędowe
-- niedziela, 25 maj 2014
Pasy i łańcuchy w fabrykach
W fabrykach używa się przede wszystkim pasów klinowych z uzębieniem wewnętrznym oraz pasów zębatych. Niemałym uznaniem cieszą się również pasy płaskie klinowe ze ściętymi bokami, klinowe wysokiego obciążenia, klinowe zespolone oraz klinowe wąskoprofilowe. Rzadziej używa się pasów normalnoprofilowych.
Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród czytelników Inżynierii i Utrzymania Ruchu Zakładów Przemysłowych, pasy płaskie dostarczają firmy Gates, Optibelt, Habasit, Trans-Technik (Forbo Siegling) Ammeraal Beltech oraz Synchrotech. Z kolei pasy klinowe ze ściętymi bokami znajdują się w fabrykach dzięki dostawom firm Gates, Optibelt, Brammer, Sanok, Continental i SKF. Pasy okrągłe dostarcza firma Brammer i Fenner Drives. Wszystkie te wymienione firmy dostarczają również pasy klinowe: z uzębieniem wewnętrznym i zewnętrznym, wysokiego obciążenia, zespolone, wąskoprofilowe, szerokoprofilowe, obustronnie klinowe oraz otwarte z końcami. Jako dostawcę pasów zębatych wymienia się natomiast firmę Misumi.
W zakładach przemysłowych najczęściej używa się łańcuchów rolkowych, dostarczanych przez firmy Renold, Tsubaki, Komes, Brammer, Enitra, Reall oraz Tech-Max. Firmy te dostarczają również łańcuchy sworzniowe. Na kolejnych miejscach w rankingu popularności łańcuchów napędowych plasują się łańcuchy tulejkowe, Galla, Flyera, płytkowe, wąskie oraz wąskie zespolone. Jako producentów łańcuchów napędowych używanych w fabrykach wymienia się firmy Arnold & Stolzenberg, Renold, Tsubaki, SKF oraz AIP.
Istotną cechą rynku pasów jest coraz większe uznanie dla pasów zębatych. To właśnie te pasy podlegają procesom ciągłego doskonalenia po to, aby przenosić coraz to większe moce przy jednoczesnej redukcji szerokości napędu. Rozwijana jest również technologia materiałowa tak, aby materiały użyte do produkcji pasów były jeszcze bardziej odporne na oddziaływanie czynników zewnętrznych. W opinii Grzegorza Domka z firmy Wilhelm Herm. Muller Polska: „pasy napędowe osiągają coraz wyższe parametry techniczne dzięki rozwojowi inżynierii materiałowej. Dzięki temu występuje nawrót do pasów płaskich nowych generacji oraz pasów wieloklinowych typu POLY-V. Bezcelowe jest wybieranie do nowych konstrukcji pasów klinowych. Dotyczy to także pasów zębatych, w których nowe materiały zapewniają trwałość porównywalną z łańcuchami, co spowoduje, że stare typy odejdą do lamusa”.