Pasy i łańcuchy napędowe
-- wtorek, 22 luty 2011
Pasy nietypowe
Oferowane na rynku pasy napędowe produkowane są również z myślą o nietypowych aplikacjach. Przykładem w tym zakresie może być chociażby łączenie wielu odbiorników siły napędowej przy użyciu jednego pasa. Pasy napędowe dobrze sprawdzają się także w przypadku konieczności przenoszenia siły na większe odległości. Nie zawsze bowiem w maszynach i urządzeniach przemysłowych możliwe jest bliskie usytuowanie odbiornika i napędu. Jeżeli niestandardowo przebiega trasa, to również wtedy stosowane są pasy napędowe.
Na rynku dostępne są pasy synchroniczne z węglowymi kordami, które przeznaczone są do pracy w wolnych napędach o dużym momencie obrotowym. Tym sposobem zyskuje się nie tylko wytrzymałość, ale również możliwość przenoszenia większej mocy znamionowej, poprawę odporności na obciążenia zmęczeniowe i uderzeniowe, a także zwiększenie elastyczności oraz doskonały poziom odwrotnych sił zginających i dobrą stabilność długości. Istotna cecha pasów tego rodzaju to również zminimalizowanie rozciągania. Pasy dostępne są również w wersjach, które pozwalają na ich używanie w miejscach o podwyższonej temperaturze. W takich modelach uwzględnia się najczęściej specjalną mieszankę poliuretanową. Niektóre modele pasów są w stanie pracować w temperaturze od 120°C do 140°C. W razie konieczności należy zastosować pasy, które są odporne na działanie oleju.
Odbiorcy o dostawcach
Jedno z pytań ankiety brzmiało: Co możesz powiedzieć o swoim dostawcy pasów i łańcuchów napędowych? Czego brakuje w ofercie twojego dostawcy? W tym zakresie zdania były podzielone. Z jednej strony chwalono dostawców za jakość świadczonych usług i atrakcyjne ceny, zaś z drugiej krytyka dotyczyła opóźniania terminów dostaw, natychmiastowego wyboru oraz dogłębnej porady, elastyczności, ciągłego wsparcia, a także braku oferty niestandardowej i niedostępności charakterystyk technicznych. Jeden z czytelników zwrócił uwagę na brak składu konsygnacyjnego jego dostawcy. Również w tym przypadku sugestia ta wiąże się z terminowością dostaw, bowiem skład konsygnacyjny to magazyn zlokalizowany w pobliżu lub na terenie zakładu ostatecznego nabywcy towarów, utworzony w celu zapewnienia ciągłego dostępu do wyrobów. Może takie rozwiązanie pomogłoby w wywiązywaniu się z deklarowanych terminów dostaw?