Pasy i łańcuchy napędowe
-- wtorek, 22 luty 2011
Podobnie jak w innych raportach, również w tym przypadku redakcja Inżynierii i Utrzymania Ruchu zapytała o kryteria, które są brane pod uwagę przy wyborze pasów i łańcuchów napędowych. Liczy się trwałość (około 84%), parametry techniczne (około 78%) oraz cena (58%) – odpowiadają czytelnicy. Na czwartym miejscu w rankingu odpowiedzi plasuje się marka (około 37%), łatwość wymiany i termin dostawy. Ostatnią pozycję zajmuje obsługa posprzedażna (ok. 5%).
Co będzie trendy
Firma Optibelt podkreśla, że rynek nastawiony jest coraz bardziej na pasy zębate. Pasy te z pewnością będą bardziej rozwijane, aby były w stanie przenosić coraz to większe moce przy jednoczesnej redukcji szerokości napędu. Również będzie rozwijana technologia materiałowa tak, aby materiały użyte do produkcji pasów były jeszcze bardziej odporne na oddziaływania czynników zewnętrznych.
W opinii firmy Amsort w okresie, w którym istotną rolę odgrywają możliwie najniższe koszty, stosowane technologie będą zmierzały do uzyskania możliwie najdłuższej trwałości pasów przy zachowaniu niezmiennej, a nawet niższej ceny.
Interesujące rozwiązania uwzględnia się również w zakresie narzędzi, które pozwalają na wykrywanie usterek w działaniu napędów z pasami klinowymi i synchronicznymi. Stąd też warto zwrócić chociażby uwagę na dźwiękowe testery napięcia pasów. Tym sposobem zyskuje się zarówno prosty, jak i dokładny pomiar napięcia za pomocą analizy fal dźwiękowych, które emitowane są przez pas. Testery tego typu dzięki kompaktowej obudowie doskonale sprawdzają się podczas prac serwisowych. Dzięki funkcji automatycznego nastawienia wzmocnienia eliminowane są zakłócenia tła. Typowy zakres pomiarowy kształtuje się pomiędzy 10 Hz do 5000 Hz.
W opinii firmy SKF coraz częściej stosuje się pasy synchroniczne (zębate) wzmocnione, które coraz częściej w wielu aplikacjach zaczynają zastępować napęd łańcuchowy. Cały czas specjaliści od pasów pracują nad metodami łatwego doboru długości, tak aby pasy można było swobodnie dzielić (w przypadku łańcuchów jest to proste ze względu na ogniwa). Dlatego coraz częściej pojawiają się zastosowania takie jak pasy klinowe segmentowe. Jak mówi specjalista z SKF, można w ostatnich latach zaobserwować dwa kierunki rozwoju technologii. Pierwszy to praca nad łańcuchem, który będzie łączył wysoką wytrzymałość oraz dużą odporność na korozję (np. aplikacje w przemyśle chemicznym). Tutaj mamy do czynienia z wszelkiego rodzaju formami specjalnych powłok nakładanych na zwykły łańcuch, znacznie lepszych od standardowo stosowanych niklowanych czy cynkowanych. W SKF łańcuchy tego typu mają powłokę DACROMET. Drugi kierunek to obniżenie kosztów eksploatacyjnych przy jednoczesnym wydłużeniu żywotności, czyli wszelkiego rodzaju łańcuchy samosmarujące, które bez smarowania mogą pracować przez coraz dłuższe okresy eksploatacji.