Pasy i łańcuchy napędowe
-- wtorek, 22 luty 2011
Podstawowe parametry, które muszą być wzięte pod uwagę przy doborze pasów, to przede wszystkim moc silnika, obroty silnika, przełożenie, przeznaczenie, otoczenie (zapylenie, płyny, które mogą mieć styczność z pasem), ułożenie napędu (poziome, pionowe) odległości międzyosiowe, średnice kół, moment rozruchowy, a także ilość włączeń, czas pracy oraz charakterystyka pracy. Stąd też dobór pasa powinien być poprzedzony szczegółową analizą, która może być przeprowadzona z ekspertem producenta lub dostawcy pasów.
Narzędzi, które pomagają przy wyborze pasa, jest wiele. Z pewnością przydatne rozwiązanie stanowi kwestionariusz technicznego doboru pasów napędowych. W takim formularzu w pierwszej kolejności trzeba określić parametry rolki napędowej. Przede wszystkim istotna jest jej średnica, szerokość oraz obroty. Analogiczne parametry dotyczą koła napędzanego. Kluczową rolę odgrywa określenie kształtu zarówno roki napędowej, jak i koła napędzanego. Nie mniej ważne pozostaje określenie długości pasa oraz luzu do naprężenia pasa. Przy dobieraniu pasa przyda się także pomiar odległości pomiędzy środkami symetrii kół. W typowym kwestionariuszu doboru nabywca pytany jest także o grubość i szerokość pasa. Dostawca zapyta również o moc napędu oraz jego rodzaj. Wybór pasa determinowany jest także przez kierunek obrotu – stały lub dwukierunkowy. Rzecz jasna, nabywając pas, należy pamiętać o podaniu rodzaju maszyny, w jakiej będzie on pracował. W warunkach przemysłowych kluczową rolę odgrywają warunki pracy pasów. Chodzi przede wszystkim o temperaturę, zapylenie, olej, wilgoć itp. Dostawca lub producent zapyta również o to, czy pas ma być dostarczony jako bezkońcowy, w rolce, czy pas z przygotowanymi końcami.
W trybie online pasy dobierane są również przez firmę SKF. Podając poszczególne parametry pracy przekładni pasowej, można dobrać odpowiedni pas z kołami. Taki sam formularz przewidziano również dla łańcuchów napędowych.