Outsourcing w przemyśle
-- niedziela, 09 marzec 2014
Sławomir Adamkiewicz dodaje: – Niewątpliwie wymienione przez przedstawicieli fabryk uwagi mają istotne znaczenie w ocenie outsourcingu utrzymania ruchu. Jednak moim zdaniem ograniczenie ryzyka z nimi związanego jest rozwiązywalne dwiema metodami :
- wybór odpowiedniego dostawcy (wizyta, zapoznanie się z metodami pracy),
- uwzględnienie konkretnych parametrów w umowie (dopuszczalny czas reakcji, dostępność techniczna środków produkcji, itp.).
Rynek dostawców usług zmienił się w ostatnim dwudziestoleciu zasadniczo. Mamy już wyspecjalizowanych dostawców, którzy długoterminowo i z pełną świadomością wspierają budowanie przewagi konkurencyjnej swoich klientów. To kwestia odpowiedniego wyboru.
Zapytano także, jakie jeszcze inne dziedziny funkcjonowania fabryki są przydzielane firmom zewnętrznym. Wymieniono doradztwo w zakresie inwestycji i strategii (oceniane bardzo dobrze), sprzęt laboratoryjny (oceniane słabo) oraz utrzymanie obiektu (oceniane dobrze).
W większości przypadków świadczenie usług outsourcingu utrzymania ruchu wynika z umowy serwisowej, która może być przedłużana cyklicznie i jest zawierana na rok lub na trzy lata. Nieco rzadziej świadczenie usług outsourcingu utrzymania ruchu jest zlecane jednorazowo. W takim rozwiązaniu zlecenie następuje w razie awarii lub przewiduje się określoną liczbę roboczogodzin w danym czasie (np. 8 godz./tydzień). Niejednokrotnie prace wykonuje się z określoną częstotliwością, np. raz na miesiąc, 4 razy na rok itp.
Ponad połowa przedstawicieli fabryk oczekuje kontaktu ze strony przedstawiciela handlowego w formie wizyty osobistej, rozmowy telefonicznej lub e-mailowej. Istotnym źródłem wiedzy o firmach świadczących usługi w zakresie outsourcingu utrzymania ruchu jest Internet, opinie innych firm oraz wszelkie imprezy targowe. Zdarza się, że outsourcing świadczy firma, która zaprojektowała konkretną instalację lub informacje o potencjalnym wykonawcy są zbierane na etapie wyboru dostawcy usługi. Przedstawiciele fabryk zapowiadają zwiększenie budżetu na outsourcing utrzymania ruchu w zakresie mieszczącym się pomiędzy 4 a 50%.
Outsourcing odzieży roboczej
W przemyśle dużym uznaniem cieszy się outsourcing odzieży pracowniczej. W efekcie każdy z pracowników dysponuje czystym kompletem odzieży roboczej. Przygotowana odzież robocza jest raz w tygodniu dostarczana bezpośrednio do szafek pracowników. Na przykład firma CWS-boco, świadcząc usługę w tym zakresie, odbiera brudną odzież, po czym trafia ona do zakładu pralniczego. Tam poddaje się ją rejestracji, praniu i prasowaniu. W następnej kolejności odzież jest kompletowana w zestawy, które przypisane są do każdego użytkownika. Przebieg procesu odpowiada procedurom dotyczącym jakości i higieny. Nad całością czynności czuwa oprogramowanie komputerowe. Warto podkreślić, że usługa obejmuje nie tylko odzież roboczą, korporacyjną, ochronną, branżową i specjalistyczną. Outsourcing może objąć również odzież dla pracowników przebywających w pomieszczeniach czystych.