Outsourcing w przemyśle
-- niedziela, 09 marzec 2014
Jak mówi Sławomir Adamkiewicz, dyrektor Zarządzania Dostawami i Informatyzacją w firmie Partner Serwis: – Powinniśmy chyba jednak zwracać większą uwagę nie na redukcję kosztów a ich optymalizację. Bardzo często pojęcie redukcji kosztów odnosi się wyłącznie do kosztów bezpośrednich i pomijamy całą gamę kosztów, które ponosimy w wyniku niewykorzystania dostępnych mocy produkcyjnych z przyczyn utrzymania ruchu (postoje spowodowane awariami urządzeń, postoje związane z wykonywaniem przeglądów) to wszystko bezpośrednio przekłada się na produktywność naszych fabryk, czyli cenę naszego produktu i naszą konkurencyjność.
W większości fabryk firma świadcząca usługi outsourcingu korzysta z własnych narzędzi i sprzętu kontrolno-diagnostycznego. Firmy zewnętrzne są dobrze wyposażone, a odpowiednie wymagania są precyzowane już na etapie zamówienia i sporządzania umowy serwisowej. W efekcie zamawiający może być pewny właściwego realizowania usługi. Około 1/3 firm korzysta z know-how i instrukcji postępowania zamawiającego. Jednak są przypadki, kiedy wiedza i sposoby postępowania są udostępniane w wyjątkowych przypadkach. Nieco ponad 1/4 firm korzysta z własnego know-how i instrukcji postępowania. Niejednokrotnie wynika to z tego, że często w firmie zewnętrznej pracują byli pracownicy firmy, która zleca usługę. Są również sytuacje, kiedy to firma zewnętrzna korzysta z narzędzi i sprzętu kontrolno-diagnostycznego zamawiającego. W szczególności chodzi o skomplikowane prace obejmujące chociażby diagnostykę maszyn, w tym wykrywanie braku osiowości.
Większość firm korzysta z selektywnego outsourcingu utrzymania ruchu. W tym zakresie wymienia się IT, sterowniki PLC, instalacje oraz urządzenia podlegające Urzędowi Dozoru Technicznego. Wymienia się również zlecanie usuwania usterek oraz prac związanych z automatyką i elektryką.
Przedstawiciele fabryk jasno określają wszelkie braki w kwalifikacjach personelu i wyposażeniu firm świadczących usługi w zakresie outsourcingu utrzymania ruchu. Stąd też wymienia się w tym zakresie brak sprecyzowanej prędkości działania oraz dyspozycyjności głównie w dni wolne od pracy oraz w porze nocnej. Utrudnieniem jest również brak nadzoru nad pracownikami. Jeden z przedstawicieli fabryk stwierdził, że firmie zewnętrznej brakuje umiejętności, a firmom, które świadczą usługi w zakresie outsourcingu elektryki brakuje specjalistycznego wyposażenia.