Outsourcing w przemyśle
-- niedziela, 09 marzec 2014
Za podstawowy cel outsourcingu uważa się przede wszystkim uzyskanie wyższego poziomu efektywności przy niższych nakładach. Na uwagę zasługuje przy tym szereg celów strategicznych w postaci możliwości skupienia się organizacji na podstawowej działalności firmy po to, aby uzyskać przewagę konkurencyjną i stabilny rozwój.
W efekcie zyskuje się większą swobodę w zakresie doboru zarówno partnerów, jak i warunków współdziałania z nimi. Tym sposobem zapewniony jest dostęp do know-how, który niejednokrotnie jest nieosiągalny lub trudny do zdobycia własnymi siłami. Specjaliści podają, że na uwagę zasługuje zredukowanie problemów o charakterze operatywnym, a co za tym idzie, koncentracja na problemach strategicznych. W konsekwencji zwiększane są przychody i redukowane koszty, a więc, poprawiają się wyniki finansowe przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka ekonomicznego. Nie mniej ważne jest uszczuplenie struktury organizacyjnej, a w efekcie skuteczne zarządzanie. Warto zwrócić uwagę na uzyskanie celów motywacyjnych. Chodzi przede wszystkim o obiektywizację wyników ekonomicznych, wzrost świadomości rozwoju przedsiębiorczości oraz upowszechnienie myślenia i działania ekonomicznego.
W praktyce zastosowanie znajdują dwa typy outsourcingu. Z jednej strony jest to outsourcing pełny, zaś z drugiej – selektywny. W tym pierwszym przypadku firmie zewnętrznej powierza się kompleksową obsługę określonych procesów. Z kolei w outsourcingu selektywnym przekazanie działań ma charakter częściowy. W praktyce mówi się również o outsourcingu kontraktowym, gdzie określone działania prowadzone są w efekcie podpisania długoterminowej umowy. Oprócz tego ważny jest outsourcing kapitałowy, który bazuje na wydzieleniu pewnych funkcji w oparciu o formę spółka córka w powiązaniu kapitałowym.
Elementy kontraktu
Przykładowa umowa outsourcingowa zawierana jest na czas określony. Niejednokrotnie przewiduje się okresową ocenę współpracy przez zleceniodawcę. Zastosowanie znajduje wynagrodzenie stałe zryczałtowane, płatność w ratach miesięcznych, a dodatkowo wynagrodzenie za każdą godzinę przepracowaną ponad uzgodniony limit. Szczególną uwagę zwraca się na uzgodnienie reguł komunikacji. Chodzi przede wszystkim o określenie, kto, jaki i kiedy może zlecać usługę. Nie mniej ważne są przy tym informacje, jakie należy podać przy zamówieniu.
Outsourcing pracowniczy
Dużym uznaniem w przemyśle cieszy się outsourcing pracowników. Zainteresowanie usługami tego typu w dużej mierze wynika z wysokich kosztów zatrudnienia. Jako korzyści wynajmu pracowników wymienia się przede wszystkim brak ponoszenia kosztów zwolnienia pracownika oraz odpraw i opłat związanych z okresem wypowiedzenia. Nie mniej ważne jest przy tym znaczne ograniczenie kosztów pracy przy jednoczesnym usprawnieniu jej funkcjonowania. Outsourcing personelu może zapobiec potrzebie późniejszej redukcji etatów przy spadku produkcji i sprzedaży. Outsourcing pracowników jest szczególnie istotny w sezonie urlopowym. Z pewnością zaletą jest również zwolnienie korzystającego z usługi z obowiązku administrowania wynajętą kadrą. Przez wykonawcę kontrolowane są nieobecności, wypłacane pensje oraz ubezpieczani są pracownicy. W przypadku nieobecności gwarantowane jest zastępstwo. Wynajem pozwala na sprawdzenie pracownika, a w przyszłości nawet zatrudnienie go na umowę o pracę. Najczęściej oferuje się wynajem pracowników do usług porządkowych i sprzątania, usług budowlanych oraz do obsługi linii produkcyjnych. Na rynku działają firmy, które oferują wynajem pracowników do prac specjalistycznych, obejmujących chociażby konstrukcje stalowe i spawane.