Outsourcing utrzymania ruchu
-- niedziela, 10 kwiecień 2011
Firma BE&K Europe A KBR Company podkreśla, że w pierwszej kolejności muszą być zdefiniowane oczekiwania klienta w oparciu o rozmowy z kierownictwem zakładu. Następnie przeprowadzana jest ocena wstępna systemu, co najczęściej odbywa się za pomocą spotkań ze średnim personelem utrzymania ruchu. Nie bez znaczenia pozostaje również własna analiza optymalnych kierunków outsourcingu oraz możliwych do zastosowaniu priorytetów. Mogą to być między innymi wielkości oszczędności finansowych czy też oczekiwany poziom niezawodności linii technologicznych.
Jako najczęstsze błędy, które popełnia się przy wyborze dostawcy, firma BE&K Europe A KBR Company wymienia przede wszystkim oczekiwanie błyskawicznej redukcji kosztów przy jednoczesnym podniesieniu niezawodności instalacji technologicznych, a także słabe przygotowanie kontraktu, bez precyzyjnego określenia wszystkich aspektów technicznych, logistycznych oraz finansowo-prawnych. Nie jest dobrym rozwiązaniem również sprzedawanie hal remontowych wraz z wyposażeniem socjalnym i technicznym (obrabiarki, dźwignice itp.) firmom outsourcingującym utrzymanie ruchu w celu osiągnięcia dodatkowego zysku oraz dla pozbycia się kłopotu zarządzania majątkiem. W efekcie klient czasami skazany jest na wykonawcę, z którego nie jest zadowolony, gdyż w przypadku chęci jego zmiany nowy podmiot musiałby zainwestować znaczne nakłady finansowe w odbudowanie tego potencjału. Tym samym nie ma możliwości przedstawienia konkurencyjnej oferty. Znacznie bezpieczniejsze dla zlecającego usługi utrzymania ruchu są różne formy wynajmu majątku remontowego.
Przygotowanie do usługi
Proces przygotowania usługi outsourcingu oraz jej świadczenia można podzielić na kilka etapów. Pierwszy z nich obejmuje projekt wstępny, czyli opisanie przedsięwzięcia oraz sprawdzenie wykonalności usługi u klienta. Istotną rolę odgrywa zdefiniowanie szczegółowego zakresu, a także sformułowanie zarówno zadań, jak i celów projektu. Ważna jest ocena dotychczasowego stanu faktycznego. Stąd też niejednokrotnie przeprowadza się szczegółowy audyt wybranych obszarów. Ważna jest analiza mogącego wystąpić ryzyka, parametrów maszyn i urządzeń oraz wybranych aspektów organizacyjnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Przy gromadzeniu danych wejściowych do przygotowania usługi utrzymania ruchu często przeprowadza się również ocenę mocnych i słabych stron organizacji. W tym celu używane jest narzędzie w postaci analizy SWOT (jedna z najpopularniejszych heurystycznych technik analitycznych, służąca do porządkowania informacji).