Outsourcing utrzymania ruchu
-- niedziela, 10 kwiecień 2011
Jak wybrać dostawcę
Ankieta miesięcznika Inżynierii i Utrzymania Ruchu Zakładów Przemysłowych objęła również swoim zasięgiem dostawców usług outsourcingu utrzymania ruchu. W pierwszej kolejności zapytano, w jaki sposób dobierany jest zakres usług outsourcingowych oraz czym powinno się kierować przy doborze dostawcy. W opinii firmy Ideal Service …najbardziej istotne elementy oferty to zakres usług, dostępność (geograficzna oraz czasowa), a także czas reakcji na zgłoszenie awaryjne. Ważny jest także wymagany poziom wskaźnika dostępności maszyn oraz wartość usługi.
Firma Advanced Solutions International Polska podkreśla, że zakres usługi wynika ze spotkań z klientem, wizji lokalnej zakładu oraz przeprowadzonego audytu służb UR. Często klient wie, czego wymagać i jasno przedstawia swoje potrzeby. Zdarzają się także klienci wymagający wielowariantowych propozycji i sugestii w zakresie realizowania usługi. Na pytanie o błędy, jakie popełniane są przy wyborze zakresu i dostawcy usługi, firma Advanced Solutions International Polska odpowiada, że najczęstszym błędem jest narzucenie realizacji maksymalnego zakresu (nierealizowanego z powodów ekonomicznych) w zdecydowanie zaniżonych kosztach. Jeśli się znajdzie podwykonawca, który podejmie się realizacji takiego zakresu, nie będzie w stanie dotrzymać wymogów jakościowych, co w rezultacie źle się kończy dla obydwu stron. Innym błędem jest włączenie w zakres czynności, w których nie specjalizuje się firma UR, np. logistyki zakładowej. Podwykonawca oczywiście zajmie się tym zakresem, lecz nie będzie w stanie wykonywać profesjonalnie usługi. Najczęstszym błędem w doborze podwykonawcy jest również sugerowanie się tylko ceną. Nie da się profesjonalnie świadczyć usługi UR pracownikami tymczasowymi i niedoświadczonymi. To oczywiście odbija się na cenie usługi, lecz jeśli podchodzimy poważnie do utrzymania ruchu i chcemy, aby ta usługa była na najwyższym poziomie, nie oczekujmy, że zrealizujemy to za połowę ceny. Kolejnym błędem w doborze podwykonawcy jest niesprawdzenie referencji, a w konsekwencji wybór niedoświadczonych podwykonawców, ale za to w niższej cenie. Nie od dziś wiadomo, że cena podąża za jakością. Klienci wybierają produkty z różnych półek.