Outsourcing utrzymania ruchu
-- niedziela, 10 kwiecień 2011
Jedno z pytań ankiety brzmiało: jakie są mocne i słabe strony usługi outsourcingu świadczonej w Twojej firmie? Jako mocne strony wymieniano możliwość zrzucenia na firmę zewnętrzną odpowiedzialności za części zamienne. Niewątpliwą zaletą jest również silne zaplecze techniczne i inżynierskie, otwarta współpraca oraz szukanie oszczędności. Jako słabe strony podano, że niektóre firmy nie zawsze są w stanie natychmiast przystąpić do usunięcia awarii. Nie zawsze harmonogram pracy jest wcześniej odpowiednio zaplanowany. Czasami pojawiają się problemy z terminowością, najczęściej w sytuacjach, kiedy konieczne jest poniesienie nakładów finansowych.
Dlaczego na zewnątrz
Za pomocą ankiety redakcja miesięcznika Inżynieria i Utrzymanie Ruchu Zakładów Przemysłowych próbowała ustalić, z jakich przyczyn najczęściej zlecany jest outsourcing utrzymania ruchu. W pierwszej kolejności ankietowani wymienili zmniejszenie zatrudnienia (około 64% czytelników). Na drugim miejscu plasuje się odchudzenie struktury organizacyjnej (ponad 55% ankietowanych). Trzecie miejsce, z wynikiem 36%, zajmuje możliwość koncentracji na podstawowej działalności firmy. Na kolejnych miejscach znajdują się: redukcja kosztów utrzymania ruchu (około 32% ankietowanych), większa elastyczność (ponad 25% czytelników) oraz brak zależności firmy od osoby (24%). Taki sam odsetek czytelników podał jako przyczynę zlecenia outsourcingu dostęp firmy do zewnętrznej i specyficznej wiedzy fachowej. Na ostatnich miejscach wymieniono gwarancję wysokiej jakości działań utrzymania ruchu.
Jakie jeszcze inne przyczyny decydują o skorzystaniu z usługi outsourcingu utrzymania ruchu? Czytelnicy wymienili poprawę ogólnych wskaźników firmy oraz brak zaplecza technicznego do wykonywania prac w tym zakresie.
Plany, plany, plany
Czy w ciągu najbliższego roku czytelnicy miesięcznika planują zlecić outsourcing utrzymania ruchu? Prawie 50% ankietowanych podaje, że nie zamierza powierzyć firmie zewnętrznej prac w tym zakresie. Około 40% ankietowanych ma w planie zlecić outsourcing w wybranym zakresie. W jakim? Wymieniano przeglądy i naprawy wtryskarek tworzyw sztucznych, gospodarkę smarowniczą, kompleksowe remonty, mechanikę, wsparcie przy przeglądach oraz hydraulikę siłową. Około 8% czytelników planuje zlecić serwis kompleksowo. Są również czytelnicy (prawie 4%), którzy obecnie nie są w stanie stwierdzić, czy zakres dotychczasowych usług będzie rozszerzony.