Outsourcing utrzymania ruchu
-- niedziela, 10 kwiecień 2011
Redakcja miesięcznika sprawdziła ofertę firm w zakresie obsługi budynków. W jej ramach oferuje się nadzorowanie pracy instalacji elektrycznej i sanitarnej, HVAC oraz urządzeń przeciwpożarowych. Oprócz tego, realizując usługę, firma zewnętrzna może odpowiadać za systemy kontroli dostępu, włamania i napadu, nagłaśniająco-audiowizualne, czy też parkingowe. Z analizy oferty firm wynika, że outsourcing może także obejmować nadzór nad telewizją przemysłową, uzdatnianiem wody czy systemami budynku inteligentnego.
Cena to nie wszystko
Czy wybierając firmę, która świadczy usługi w zakresie outsourcingu utrzymania ruchu, odbiorcy w pierwszej kolejności kierują się ceną usługi? Nie do końca. Co prawda około 80% ankietowanych podaje, że szukając wykonawcy usługi, sugeruje się ceną, to jednak taki sam odsetek czytelników wymienia kryterium jakości. Stąd też można powiedzieć, że w opinii odbiorców najlepszy wykonawca to taki, który realizuje prace dobrze za stosunkowo niewielkie pieniądze.
Jednak dla odbiorców usługi outsourcingu utrzymania ruchu istotną rolę odgrywa czas reakcji, który – w porównaniu z ceną i jakością – wymienia niewiele mniejsza liczba ankietowanych. W przypadku konieczności zapewnienia ciągłości realizowania procesów technologicznych zagwarantowanie ciągłości pracy maszyn i urządzeń przemysłowych odgrywa istotną rolę. Każdy postój generuje straty finansowe.
Dla odbiorców outsourcingu utrzymania ruchu ważne jest doświadczenie usługodawcy w konkretnej branży. Kryterium to wymienia ponad 55% ankietowanych. Z pewnością spełnienie tego warunku w dużej mierze przyczyni się do skrócenia czasu poznawania przez serwisantów infrastruktury konkretnej fabryki. Na przykład firma, która świadczy usługi utrzymania ruchu w zakładach górniczych, potrzebuje więcej czasu, aby poznać urządzenia i maszyny pracujące w przemyśle tłuszczowym.
Niecałe 45% ankietowanych zwraca uwagę na uprawnienia serwisantów. Z jednej strony dotyczyć one mogą znajomości konkretnych urządzeń, na przykład sterowników PLC, zaś z drugiej – dopuszczeń do wykonywania konkretnych prac, takich jak chociażby związane z urządzeniami elektroenergetycznymi czy gazowymi.
Pamiętać należy, aby odróżnić odbyte szkolenia i kursy o charakterze komercyjnym od tych, które wymagane są przepisami prawa. W pierwszym przypadku mogą to być szkolenia organizowane przez producentów konkretnych urządzeń, na przykład sterowników, przekaźników czy radiomodemów do bezprzewodowej wymiany danych. Przykładem szkoleń i uprawnień, wymaganych przepisami prawa, mogą być chociażby świadectwa kwalifikacyjne.